Elegancija bez premca

 

Vijekovima su dio ženske mode, ali su takođe igrale značajnu ulogu u različitim periodima istorije i kada je muška obuća u pitanju.

 

Autor: M. Đokić

 

Iako su danas prva asocijacija na njih visoka ženska moda i vitke manekenke koje na njima vješto balansiraju dok hodaju modnom pistom, visoke potpetice su u upotrebu ušle iz daleko praktičnijih razloga. I ne samo to – one su u doba svog nastanka bile prvenstveno namijenjene muškarcima. Tokom čitavog jednog milenijuma mijenjale su svoj oblik, utičući na to kako se ljudi obuvaju i oblače, a razvijale su se pod uticajem različitih društvenih, ekonomskih i istorijskih faktora.

 

Persijski jahači i policija za visoke pete

Postoje tragovi nošenja visokih potpetica iz XX vijeka naše ere na području tadašnje Persije. Persijanci su bili na glasu kao vješti konjanici i vremenom su shvatili da dodatak malo više potpetice na jahaće čizme donosi brojne prednosti. Konjanik je zahvaljujući njima mogao da se bolje drži u sedlu, bio je stabilniji na konjskim leđima i, što je za tadašnje uslove bilo veoma važno, mogao je preciznije da odapinje strijele sa konja u punom galopu. Kada konačno siđe sa konja, vlasnik čizama sa visokom petom se lakše kretao kroz blato i prašinu.

Ovaj koristan izum je, zahvaljujući trgovačkim karavanima kao i vojnim sukobima toga doba, uskoro naišao na široko prihvatanje među konjanicima na svim stranama svijeta. I danas su čizme sa malo višom petom standardni dio džokejske opreme, a kaubojske čizme predstavljaju poseban modni trend koji odolijeva godinama.

Veoma brzo su i žene prihvatile nošenje obuće sa izdignutom petom, o čemu svjedoči i statua pronađena u indijskom hramu Ramapa iz XII vijeka koja prikazuje ženska stopala u cipelama sa potpeticom. U srednjovjekovnoj Evropi gradsko stanovništvo oba pola je veoma rado prihvatilo nošenje obuće izdignute platformama od tla. Jedan od bitnih razloga za to bio je i nedostatak kanalizacije na gradskim ulicama. Sklonost ka pretjerivanju i kinđurenju dovela je do toga da u Veneciji postane popularno nošenje posebnog modela cipela sa platformom, poznatog kao chopin. Visina platformi je dosezala čak 75 cm, što je dovodilo do brojnih padova i povreda, pa su zakonodavci bili prinuđeni da je ograniče na deset puta manju vrijednost. Uprkos zakonu i zvaničnicima zaduženim za njegovo sprovođenje, rijetko ko se pridržavao zadatih ograničenja. Još jedan primjer sankcionisanja nošenja visokih potpetica potiče iz Masačusetsa, gdje su u XVII vijeku žene koje su bile tako obuvene bivale osumnjičene za vještičarenje.

 

Crvene pete i kraljevski status

U XVII vijeku je obuća sa visokim petama postala dio obaveznih spoljnih znakova koji su ukazivali na pripadanje visokim društvenim krugovima. Ovaj statusni simbol je nedvosmisleno ukazivao na to da njihov vlasnik ima dovoljno sredstava da ih sebi priušti, a paralelno je i svjedočio o tome da onaj ko ih nosi ne mora da se bavi fizičkim radom, budući da su bile nepraktične za tu svrhu. Donijeti su i propisi koji su regulisali dozvoljenu visinu potpetica za različite društvene slojeve. Buržoazija je imala pravo na 2,5 cm, plemstvo na 5 cm, dok su prinčevi mogli da se šepure sa potpeticama visokim preko 6 cm. Kralj Luj XIV je uveo pravilo prema kome samo pripadnici najvišeg plemstva smiju da nose crvene đonove i potpetice. Ovaj običaj se raširio i na ostale evropske dvorove.

Iako su u to vrijeme potpetice još uvijek bile masivne, naročito one namijenjene muškarcima, suptilna ženska estetika uticala je na to da zanatlije počnu da posvećuju više pažnje ovom dijelu obuće. Shodno tome pojavljuju se sve elegantniji oblici, ipak ograničeni tehničkim svojstvima materijala koji su korišteni.

 

Duge noge ili mala stopala?

U svakom ženskom časopisu ćete danas naići na savjete kako da pomoću visokih potpetica učinite da vaše noge izgledaju duže a silueta vitkije. Međutim, imperativ nekadašnje ženske mode nije se odnosio na dužinu nogu. To je čak bilo sasvim nevažno jer su noge od pogleda bile sakrivene suknjama koje su sezale do poda. Zato je malo stopalo smatrano odlikom savršenog ženskog tijela, a visoke pete su omogućavale da samo vrh cipele proviri ispod haljine, dajući ponekad i pogrešnu informaciju potencijalnom udvaraču.

Doba prosvjetiteljstva je eliminisalo visoke potpetice iz muške mode, ali su se one u narednim vijekovima ipak ponekad vraćale u upotrebu, u skladu sa različitim društvenim zbivanjima. Masovno nošenje obuće sa visokim potpeticama postaje vidljivo polovinom XIX vijeka. Direktan razlog za ovo bio je pronalazak mašine za šivenje. Pomoću ovog izuma obućari su lakše i brže izrađivali potpetice od slojeva kože i pričvršćivali ih za ostatak cipele.

XX vijek donosi jasno određenu ulogu visokih potpetica u ženskoj modi, dok se za muškarce toleriše malo viša peta i to je to. Sve preko 2 cm kod muške obuće smatra se prolaznom ludorijom koju vjerovatno nećete imati hrabrosti da nosite javno već za nekoliko mjeseci.

Međutim, pojava takozvanih stiletto potpetica koje su često visoke po 10 cm donijela je određene standarde i stereotipe protiv kojih se, doduše uglavnom bezuspješno, danas bore svi koji smatraju da one doprinose neravnopravnom i potcjenjivačkom posmatranju žena od strane muškaraca. Ova za neke silom nametnuta moda ne bi bila moguća bez upotrebe savremenih materijala. Za razliku od drveta, plute i kože od kojih su nekada izrađivane potpetice, stiletto je u osnovi visokokvalitetan čelik. To je ono što omogućava gotovo nestvarno tanku siluetu ovih potpetica i daje mogućnost dizajnerima da povuku savršeno elegantne linije. Sa druge strane, zdravstveni radnici upozoravaju na to da potpetice ne bi trebalo da budu više od 5 cm, kao i na to da njihovo stalno nošenje može dovesti do brojnih deformiteta i problema kao što su bolovi u nogama, leđima i vratu.

 

Trendovi za 2020.

Ako zanemarimo potpuno ravnu obuću koju su neki dizajneri ubacili u svoje kolekcije, za narednu sezonu možete slobodno da odaberete ono što vam se dopadne jer na revijama smo imali priliku da vidimo sve – od platformi do tankih visokih štikli. Interesantna su uparivanja boja potpetica sa mašnom na cipeli i još nekim dijelom aksesoara. Pažnju su nam privukle i potpetice spiralnog oblika koje sasvim običnom paru cipela daju jedinstveni izgled. Uz raznovrsne printove primijenjene na potpetice, vidjeli smo i one koje su u potpunosti prekrivene čupavim materijalom od koga je izrađena i sama cipela. Ovo vjerovatno nije dobar izbor za one koji posjeduju ljubomorne kuce i mace. Platforme još uvijek drže svoju poziciju, ali sigurno nećete pogriješiti ako se opredijelite za cipelu sa klasičnom Mary Jane siluetom uz potpeticu visine manje od 6 cm.

 

 

 

 

 

 

 

Ja'Whaun Bentley Jersey