Kako prevazići loša iskustva

 

Ne dozvolite da vas negativna iskustva iz prošlosti ograničavaju ili definišu, već se hrabro suočite sa njima i uz pomoć bliskih ljudi, knjiga ili terapeuta ojačajte samopouzdanje i fokusirani na pozitivno živite svoj život slobodno i samouvjereno.

 

Autor: Mr V. Knežević

 

Nije tajna, bezbjedno i sretno djetinjstvo drastično povećava šanse da dijete izraste u zdravu, samosvjesnu osobu, u čovjeka koji se sa samopouzdanjem bori s problemima i preprekama i umije da prepozna i iskoristi šanse i izazove koje mu život donosi. Ili, kako bi to rekao engleski književnik Džon Milton: Po djetinjstvu se čovjek poznaje kao po jutru dan.

Ali šta ako nam je djetinjstvo bilo sivo i mračno, puno negativnih emocija? Šta ako nam okruženje u ranom mladalačkom dobu nije bilo podsticajno i vedro, ako smo kao dijete bili izloženi nasilju i psihičkom zlostavljanju? Ako nam je odrastanje bilo u porodici alkoholičara, depresivaca, ili prosto nasilnika koji smatraju da je batina iz raja izašla, a vaspitne metode su im bili šamari, tuča, omalovažavanje i vrijeđanje? Da li to znači da cijeli vaš život treba da protekne obilježen tim sivim tonovima i mračnim sjećanjima? Naravno da ne!

Unicefova studija pokazuje da oko 70 posto djece ima bar jedan traumatičan doživljaj koji se pamti cijeli život, a 25 posto mališana biva podvrgnuto psihološkom zlostavljanju. Zna se da stresno djetinjstvo i traume tokom odrastanja mogu da utiču na naše mentalno i fizičko zdravlje u kasnijem dobu i da mogu od nas da naprave gubitnike i hronično nezadovoljne ljude. Međutim, izostanak dobre osnove za budućnost u dječjem dobu ne mora da znači da nam u odraslom dobu nisu otvorene sve šanse, no samo ako umijemo da ih prepoznamo.

Kada se jedna vrata zatvore, druga se otvore, ali mi prečesto gledamo u ona zatvorena, pa ne vidimo ona koja su se otvorila za nas, rekla je Helen Keler. Djetinjstvo nismo mogli da biramo, ali možemo da izaberemo kako ćemo da se odnosimo prema ožiljcima koje nosimo. Ako dozvolimo da nas traumatska prošlost progoni, svijet koji nas okružuje nastaviće da bude strašan i opasan. Slično je i ako se pravimo da ništa nije bilo i negiramo da smo bili zlostavljano ili zanemareno dijete. Pa šta onda da radimo kako bismo se oslobodili ružne prošlosti i kako da joj ne dozvolimo da utiče na našu sadašnjost i budućnost?

 

Koraci do izlječenja

Ako prolazite kroz pakao, nastavite da hodate, rekao je Vinston Čerčil. Prvi korak u izlječenju trauma iz djetinjstva jeste da se suočite sa njima i razumijete da tu nema ni mrvica vaše krivice! Drugi korak jeste da shvatite da niste ni sami na svijetu, ni jedini koji su doživjeli da ih odrasli muče i maltretiraju uslijed neznanja, neke psihičke bolesti ili zavisnosti kao što je alkohol.

Postoje bezbrojne ispovijesti o traumama koje su ljudi preživjeli u djetinjstvu. Takođe, ima veliki broj knjiga koje na popularan način govore o zamkama traumatskih iskustava i načinima prevazilaženja. Postoje i grupe za podršku i psihološka savjetovališta. Zato, otvorite se! Pričajte sa onima koji vas vole. Podijelite svoj bol. Potražite savjet od stručnjaka i naići ćete na razumijevanje, saosjećanje i podršku.

 

Fokus na pozitivno

Da bismo izliječili rane iz djetinjstva, važno je da oslobađamo svoje potisnute emocije i fokusiramo se na pozitivna iskustva. Sportske aktivnosti, druženja sa prijateljima i razvijanje dobrog partnerskog odnosa pravi su melem za ranjenu psihu. Idite na jogu, naučite pravilno da dišete i osluškujte svoje tijelo i um. Vi ste sada odrasla osoba i kako ćete ploviti kroz život najviše zavisi od vašeg samopouzdanja i samopoštovanja, a ne od ružnih iskustava iz prošlosti.

Jačanje samopouzdanja postiže se razvijanjem različitih vještina. Ako imate lijep glas, pjevajte! Ako baš i nemate, opet pjevajte! Naučite da volite sebe sa svim svojim osobinama. Šalite se i razvijajte osjećaj za humor. Duhoviti i iskreni ljudi uvijek su rado viđeni u društvu. Mi smo društvena bića i u dobrom, pozitivnom društvu najlakše se oslobađamo blokada.

 

Odlazak terapeutu

Ako ne uspijevate sami i uz pomoć bliskih vam ljudi da prevaziđete traume iz djetinjstva, i one vas progone kao neki duhovi iz prošlosti, ne ustručavajte se da se obratite psihologu i terapeutu. Postoje mnoge uspješne tehnika za oslobađanje od traumatskog balasta pomoću vježbi, igranja uloga i situacija koje su nas plašile ili mučile kao djecu. Stručan terapeut ima znanje da vam pomogne da izgradite psihološki balans i nastavite da koračate u budućnost bez opterećenja iz prošlosti. Budite otvoreni za saradnju i vjerujte da nema nerješivih situacija. I umijeće življenja se uči, a sve što vam je potrebno za taj nauk jeste vrijeme, strpljenje i dobra volja.

 

Indeks prekinutog djetinjstva

Međunarodna organizacija Save the children svake godine objavljuje rang listu 175 zemalja u kojoj izvještava koliko je u njima djetinjstvo djece ugroženo na osnovu sljedećih faktora: loše zdravlje, neuhranjenost, dječji rad, isključivanje iz obrazovanja, maloljetnički brakovi i trudnoće, ekstremno nasilje, ratni konflikti, diskriminacija i smrt prije pete godine života koja je mogla da bude spriječena. Prema Indeksu prekinutog djetinjstva, najzaštićenija su djeca u Singapuru i Skandinaviji, a najugroženija u nekim afričkim zemljama.