Anksioznost, izbjeljivanje zuba

autor: A. Jakovljević

Odjednom mi se pojavio neobjašnjivi osjećaj straha i napetosti. Pokušala sam da ne razmišljam o tome, ali uporno se vraća. Ne bih da pijem neke lekove, koji izazivaju zavisnost, pa me zanima postoje li neke prirodne metode i prirodna sredstva uz pomoć kojih bi mi bilo bolje.
Ana (25)

Anksioznost je mentalni poremećaj koji karakteriše osjećaj straha, tjeskobe i iščekivanja da će se nešto loše dogoditi. Negativno utiče na svakodnevni život, umanjujući radnu sposobnost i koncentraciju, zbog čega je veoma važno prepoznati ga i liječiti na vreme. Najčešće je bezrazložan i neopravdan, jer predstavlja emocionalnu reakciju na nepostojeću ili rjeđe, minimalnu opasnost. Zbog stalnog pritiska i osjećaja nemoći, anksioznoj osobi se često čini da će eksplodirati i izgubiti kontrolu nad sobom i svojim životom. Ovaj poremećaj češće pogađa žene, ali u posljednje vrijeme sve je više i muškaraca sa ovim tegobama. Uglavnom se pojava anksioznosti ne može predvidjeti, ali od velike pomoći oboljelom je to što su strahovi ponekad povezani sa određenim situacijama, mjestima, osobama… Veoma često uzrok leži u genetici, ali se može javiti i kao posljedica traumatičnog događaja, konstantnog stresa ili neke potpuno banalne stvari ili pojave. Simptomi obuhvataju plitko i ubrzano disanje, ubrzan rad srca i bol u grudima, preznojavanje, napetost i glavobolju, nesanicu, napetost mišića, negativne misli. Savremeno doba i moderan način života uzrok su toga da je većina ljudi bar nekad osjetila neki od ovih simptoma, a neki i konstantno žive pod stresom. Ponekad anksioznost može preći u panični napad.

Neki od prirodnih načina liječenja su šetnje, joga, vježbe disanja, meditacija, psihološke tehnike, kao i mnogobrojni biljni preparati. Pravilno disanje je veoma važno u ovakvim situacijama. Zatvorite oči i skoncentrišite se na sopstveno disanje. Možete lagano brojati do 4 kad udišete i do 4 kada izdišete, a zatim povećajte broj udaha i izdaha na 6, pa na 8. Usporite disanje, pa će se um i tijelo smiriti. Joga pozitivno utiče na duhovnu stabilnost, samopouzdanje, opušta mišiće, reguliše lučenje žlijezda, krvotok i rad srca. Ljudi su često razdražljivi kada su gladni i kada nivo šećera u krvi opadne. Pojedite šaku orašastih plodova ili nekoliko kockica crne čokolade, popijte vodu i biće vam lakše. Budite svjesni da nalet panike ili anksioznosti kratko traje i da će brzo proći. Valerijana je svakako jedna od najkorišćenijih biljaka za smirenje. Kao i ostale (matičnjak, glog, pasiflora, hmelj, kantarion, lavanda, kamilica) ne izaziva zavisnost, a značajno može pomoći kod problema razdražljivosti, napetosti i uznemirenosti.

Imam žute zube cijeli život, a pored toga sam i pušač. Koristila sam razne preparate za izbjeljivanje zuba ranije, ali nijedan nije djelovao. Da li postoje neke prirodne metode, koje bi mi mogle pomoći?
Milana (32)

Jedna od najčešćih usluga, koja se pruža u današnje vreme u stomatološkim ordinacijama širom svijeta, je upravo izbjeljivanje zuba. Želja za bijelim zubima je znatno starija od savremenih stomatoloških metoda za izbjeljivanje, tako da se mnogi prirodni preparati za ovu svrhu mogu naći u svakom domaćinstvu. Jedan od najčešćih uzroka žutih zuba je pušenje, ali i kafa, čaj, tamni sokovi i gazirana pića, crveno vino, slatka hrana, određeni antibiotici, neredovna i nepravilna higijena, genetika.

Jedan od najkorištenijih prirodnih izbjeljivača zuba, svakako je soda bikarbona. Glavni sastojak je i mnogih pasta za zube, ali se može koristiti i samostalno, tako što se ¼ kašičice pomiješa sa vodom i tako se operu zubi ili se pospe po običnoj pasti ili četkici za zube. Ostali prirodni sastojci, koji mogu pomoći kod ovog problema su jagode (konzumirajte ih u sezoni što više, a možete ih i presjeći na pola i njima istrljati zube), kora od banane (trljajte zube unutrašnjom stranom kore od banane), lovorov list, narandža, medicinski ugalj, celer, brokula, jabuke. Za ispiranje usta može se koristiti slana voda, jabukovo sirće (u čašu od 2 dcl doda se kašika jabukovog sirćeta), kokosovo ulje (10-15 sekundi promućkati u ustima, nakon čega je potrebno zube oprati pastom, a ukoliko je u čvrstom stanju nanesite ga na četkicu za zube i istrljajte zube). Svakako ni sa ovim metodama ne bi trebalo pretjerivati, jer prekomerna upotreba, posebno sode bikarbone i limuna može oštetiti desni. Prilikom pranja zuba, svaki put obavezno očistite i jezik, a četkicu za zube mijenjajte na svaka 2-3 mjeseca.