Depresija, NAPADI PANIKE

autor: A. Jakovljević

Primjetila sam da u posljdnje vrijeme imam sve više problem sa koncentracijom i često uhvatim sebe kako sam tužna i bezvoljna, a nikom ne želim da pričam o tome. Plašim se da se situacija ne zakomplikuje, pa bih što prije da uzmem neki prirodan preparat i da Vas zamolim, ako možete neki savjet  da mi date, kako da se borim sa ovim problemom.

Ana, 23

Depresija je ozbiljan poremećaj emocija, koji je veoma čest u današnje vrijeme i koji značajno utiče na svakodnevni život.  Žene dvostruko češće obolijevaju od depresije u odnosu na muškarce.  Depresiju karakterišu osećaj tuge i žalosti, pad volje, energije i koncentracije, negativne misli, bespomoćnost i beznadežnost, strah, povlačenje u sebe, poremećaji sna, ali i fizičke smetnje poput glavobolje, vrtoglavice, bolova, umora i poremećaja apetita (uglavnom nedostatak).

Ukoliko postoji genetska predispozicija i ako je ona veoma jaka, mogućnost da se javi depresija i bez uticaja vanjskih faktora (previše obaveza, stresa, nedostatak sna, loša ishrana, bolesti i gubici poput smrti drage osobe, razvod braka, gubitak posla…) je veća. Većina ljudi psihičke tegobe i dalje smatra zabranjenom temom, zbog čega se ljekaru jave u poodmaklom stadijumu bolesti. Depresija se znatno lakše liječi u početnoj fazi, dok je to moguće, promjenom životnih navika i uz pomoć prirodnih preparata.

Kao što depresija ne dolazi preko noći, za njeno izliječenje potrebno je vrijeme, ali i upornost i strpljenje. Postoje mnogobrojne metode koje su se pokazale veoma efikasnim. Prije svega, u svakodnevnu rutinu potrebno je uvesti fizičku aktivnost, šetnje na svježem vazduhu i sunčevoj svijetlosti, jogu, meditaciju, kao i druženje sa dragim ljudima čije prisustvo prija i ne opterećuje. Ishrana ima značajnu ulogu u ispoljavanju naših emocija. Potrebno je u svakodnevnu ishranu uvesti svježe povrće i voće, ribu, orašaste plodove (bademi, orasi…), susam, sjemenke bundeve, ali i velike količine vode. Poželjno je izbaciti alkohol i cigarete, kafu, gazirane i stimulativne napitke, slatkiše, masnu, jaku i brzu hranu. Probleme sa snom, koji su tipični za depresiju, trebalo bi riješiti odlaženjem u krevet i ustajanjem uvijek u određeno vrijeme, izbjegavanjem popodnevnog odmora, izbacivanjem iz spavaće sobe kompjutera i televizora.

Prirodni preparati, koji mogu pomoći kod ovog zdravstvenog problema su kantarion, riblje ulje, kurkuma. Recept  za  limunadu sa kurkumom sastoji se od 2 kašike kurkume u prahu, 1 limun, 1 narandža,  4 kašike meda ili javorovog sirupa i 4  čaše hladne vode.

Ne znam šta se to dešava sa mnom, ali u poslednje vrijeme imam neopisiv strah da će mi se nešto loše desiti, kada se nađem na određenom mjestu u određenoj situaciji. Srce mi ubrzano lupa i sav se preznojim. O čemu se radi, možete li mi pomoći nekim savjetima?

Ivan, 36

Panični poremećaj je iznenadno, nepredvidivo stanje intenzivnog straha i nelagode. Sam napad obično ne traje dugo, najčešće nekoliko minuta, ali se osobi koja ga doživljava čini kao vječnost. Uglavnom se javlja kada se osoba nađe u određenoj situaciji, na određenom mjestu, gdje se prethodna epizoda panike javila, ali se napadi javljaju i bez razloga i nezavisno od ovih faktora. Simptomi su psihičke i fizičke prirode i obuhvataju ubrzan puls, gubitak daha, znojenje dlanova, slabost, nesvjesticu, vrtoglavicu, mučninu, nalete vrućine i hladnoće, osjećaj gubitka kontrole, stalan strah od ponovnog javljanja. Često su toliko intenzivni da se čini kao da će doći do srčanog udara. Najčešće ih uzrokuju veliki stres, bolest, premorenost, velike promjene u načinu života, ubrzan tempo života, prevelika odgovornost, a često nastaju i zbog genetske predispozicije.

Ukoliko su se napadi panike nedavno pojavili, savjeti mogu značajno pomoći, a ukoliko problem traje duže najbolje je obratiti se ljekaru. Iako zvuči teško, sa strahom je najbolje suočiti se, a ne izbjegavati situacije, koje se vezuju za napad ili osjećanje straha. Korisne misli u takvim situacijama svode se na to da sebe ubijedite da je to što osjećate samo strah, koji je potpuno bezopasan, koji ste i ranije osjetili i svaki put je prošao, tako da će i sada to osjećanje proći. Takođe sebe možete bodriti da to možete podnijeti i da nije moguće da se bilo šta loše desi. Samo budite strpljivi i sačekajte da prođu svi osjećaji, koji prate napad i da se tijelo smiri. Možete pokušati sa vježbama disanja, tako što ćete disati polako i duboko ili sa prebacivanjem pažnje sa unutrašnjih osjećanja na ono što je spolja, oko nas (ljude, prirodu). Probajte da napregnete sve mišiće na nekoliko sekundi, a zatim da ih sve opustite.

Od prirodnih preparata, veoma efikasnim su se pokazali čajevi na bazi matičnjaka, lipe, nane, majčine dušice, valerijane, kao i kombinacija čaja na bazi kupine i nevena.