Odlično za zdravlje

 

Brojne su koristi koje plivanje pruža našem organizmu, a uz to je takođe i veoma zabavno.

 

Autor: D. Šašić

 

Početak ljeta nas podsjeća na sve čari koje donosi boravak na plaži. Plivanje je svakako jedna od najinteresantnijih ljetnih aktivnosti. Međutim, svi koji imaju priliku da redovno plivaju tokom cijele godine, trebalo bi to i da iskoriste. Bilo da se plivanjem aktivno bavite kao sportom i da učestvujete na takmičenjima, bilo da uživate u rekreativnom brčkanju, ono što je sigurno jeste da se poslije svakog boravka u vodi osjećate bolje.

 

Zaron u istoriju

Prema arheološkim otkrićima ljudi su se plivanjem bavili još u kamenom dobu. Ova aktivnost je bila sastavni dio potrage za hranom, ali naučnici ne isključuju mogućnost da su naši preci ulazili u vodu i iz čiste zabave. Najstariji literarni zapisi, poput Epa o Gilgamešu, Ilijade i Odiseje svjedoče o poznavanju plivačke vještine. Plivali su Asirci i Egipćani, a rimski istoričari Tacit i Kasije Dion opisuju kako su ratnici pojedinih varvarskih plemena bili sposobni da plivaju pod punom ratnom opremom i da na taj način iznenade nespremne protivnike.

Prvim modernim zapisom o plivanju smatra se djelo Nikolausa Vinmana, švajcarskog profesora jezika iz XVI vijeka. On je 1538. godine napisao i objavio knjigu Plivač ili razgovor o plivačkoj vještini (Der Schwimmer oder ein Zweigespräch über die Schwimmkunst).

 

Razvoj modernih tehnika

Današnja plivačka takmičenja odvijaju se u četiri osnovne discipline: slobodnim stilom, prsno, leđno i delfin. Takođe se odvijaju i takmičenja mješovitim stilom i štafetne trke. Plivači se takmiče na različitim distancama, od 50 m do 1500 m. Plivanje je i sastavni dio drugih sportskih disciplina kao što je triatlon, a na Olimpijskim igrama je prisutno od 1896. godine, kada je i počela moderna istorija ovog sportskog nadmetanja.

Takmičenja prsnim stilom odigravala su se u Engleskoj već početkom XIX vijeka. Džon Artur Tradžen je 1873. godine na takmičenjima predstavio svoju tehniku plivanja koja se smatra pretečom današnjeg slobodnog stila (ili kraula, kako se ovaj stil još naziva). Svjetsku popularnost kraulu donio je Havajac Djuk Paoa Kahanamoku. On je dokazao superiornost ove tehnike pobjedama na Olimpijskim igrama 1912. i 1920. godine, pa mnogi ljudi vezuju nastanak kraula za njegovo ime. Međutim, istraživanja pokazuju da su sličnu tehniku vijekovima ranije koristili polinezijski ribari i lovci na školjke. Kahanamokuu ipak ostaje priznanje da je utemeljivač jednog drugog vodenog sporta – jahanja na talasima, dok Tradžen ostaje upisan kao neko ko je kraul predstavio zapadnim školama plivanja.

Delfin (poznat i kao leptir stil) nastao je tridesetih godina prošlog vijeka, ali je kao zaseban stil priznat tek 1953. godine. Ovaj stil se, pored atraktivnosti, smatra i izuzetno fizički zahtjevnim. Direktna posljedica toga je i da najbrže utiče na razvoj mišića.

Modifikacije stilova postoje i primjenjuju se iz različitih razloga. Spasioci imaju posebne tehnike plivanja koje im omogućavaju da, dok pomažu ljudima u opasnosti, što bolje obave svoj plemeniti zadatak. Ponekad sportisti, da bi razvili određene grupe mišića, namjerno plivaju koristeći samo ruke ili samo noge. Vaterpolisti takođe imaju svoje plivačke trikove, kao i svi koji se bave drugim vodenim sportovima.

 

Pozitivni zdravstveni efekti

Potisak vode čini da, kada smo uronjeni do vrata u nju, skoro da i ne osjećamo sopstvenu težinu. Sa druge strane, kretanje kroz vodu podrazumijeva da moramo savladati otpor koji je dvanaest puta veći od otpora vazduha. Plivanje aktivira cijelo tijelo, spada u aerobne aktivnosti koje imaju izuzetno pozitivan uticaj na kardiovaskularni sistem. Mišići plivača su vretenasti i izduženi, tijelo postaje fleksibilnije, a ukupni tonus organizma se popravlja.

Uslijed opuštajućeg dejstva vode smanjuje se mogućnost izvođenja pokreta koji bi doveli do povrede zglobova ili tetiva, pa se plivanje primjenjuje kao izuzetno blagotvorna rehabilitaciona metoda. Redovno bavljenje plivanjem, osim što jača mišiće, povećava i gustinu kostiju, što igra posebnu zaštitnu ulogu kod žena u prevenciji nastanka osteoporoze.

Ova aktivnost takođe umanjuje nervozu i otklanja posljedice stresa. Usredsređenost na pravilno i ritmičko disanje dovodi do snižavanja nivoa hormona stresa, kortizola, a doprinosi lučenju endorfina. Plivanje ima pozitivan učinak i na poboljšanje mentalnih sposobnosti, pa nije rijetkost sresti plivače u poodmaklim godinama koji nemaju nikakvih problema sa pamćenjem.

Tokom plivanja naš organizam pojačano troši kalorije, što opet dovodi do ubrzanog gubitka viška kilograma. Na taj način plivanje nas štiti od nastanka predijabetičkog sindroma, kao i od pojave hipertenzije. Preporučuje se i kao rekreativna aktivnost pogodna za ljude koji imaju problema sa astmom. Praksa je pokazala i brojne benefite koje plivanje ima za trudnice.

 

Škole plivanja

Sve su brojnije pristalice prakse da se bebe podvrgnu plivačkoj obuci od prvih mjeseci života. Međutim, nije kasno ni ako se mališani sa vodom susretnu i sa pet ili šest godina. Mnoge zemlje na svijetu su plivanje uvrstile u spisak vještina koje djeca moraju da savladaju tokom osnovnog obrazovanja. Ova praksa je višestruko korisna jer moderan način života dovodi do sve češćih pojava deformiteta kičmenog stuba kod najmlađih, a plivanje predstavlja idealnu korektivnu aktivnost u tom slučaju. Pri izboru škole je važno provjeriti reference trenera, a ukoliko vaši mališani sa radošću očekuju naredni trening, onda znate da su na dobrom putu da proplivaju.

 

Plivanje i film

Istorija filmske umjetnosti bilježi slučajeve prelaska plivača sa pobjedničkih postolja na crvene tepihe. Možda najčuveniji takav primjer odnosi se na filmskog junaka Tarzana. Jedan od najupečatljivijih tumača ovog lika bio je Džoni Vajsmiler, koji je svoju sportsku superiornost dokazao pobjedama na brojnim takmičenjima. Ono što je ljubiteljima filmova manje poznato jeste da je Bad Spenser, čuveni simpatični bradonja iz špageti vesterna, pod svojim pravim imenom Karlo Pedersoli branio boje Italije na ljetnim Olimpijskim igrama 1952, 1956. i 1960. godine, kao član plivačkog tima.

Ja'Whaun Bentley Jersey