Oblikovanje i jačanje cijelog tijela

 

Tokom decenija se, kao jedan od planetarno najzastupljenijih vidova rekreacije, ovaj metod dokazao kao pouzdan način za postizanje dobre forme.

 

Autor: M. Simić

 

Svjetsku popularnost pilates je doživio osamdesetih i devedesetih godina prošlog vijeka kada skoro da nije bilo ličnosti iz šoubiznisa koja svoju dobru formu nije pripisivala ovom metodu vježbanja. Zasnovan je na nizu vježbi usmjerenih ka postizanju snage mišića, kao i njihove fleksibilnosti. Velika pažnja posvećuje se i fleksibilnosti zglobova, a krajnji cilj je optimalna tjelesna uravnoteženost.

Životno djelo i naslijeđe Jozefa Pilatesa

Jozef Pilates je svoj sistem fizičkih vježbi razvio tokom prve polovine dvadesetog vijeka. Njegov otac je bio gimnastičar, a majka se bavila naturopatijom u Mehengladbahu u Njemačkoj. Rastući u takvom okruženju, Pilates je uskoro počeo i sam da vježba, isprobavajući se u svim tada dostupnim metodama sticanja dobrog zdravlja. Njegov metod je nastao kao sinteza stečenog iskustva i usmjeren je ka postizanju dobrog, kako fizičkog, tako i duhovnog zdravlja.

Sam Pilates je svoj metod volio da naziva Kontrologija, međutim, njegovi učenici su radije koristili njegovo prezime kao oznaku za sistem vježbi kojima ih je podučavao. Pilates je razvio i specifična pomoćna sredstva i rekvizite za vježbanje, od kojih su neka i danas u upotrebi. Moderni pilates metod zasnovan je na izmjenama koje su njegovi učenici unijeli tokom prethodnih decenija, dok klasični pilates takođe ima svoje aktivne pobornike. Danas su u upotrebi brojne varijacije oba pravca, ali osnovni principi su generalno ostali nepromijenjeni.

Osnovni principi

Prva moderna knjiga o pilatesu, The Pilates Method of Physical and Mental Conditioning, objavljena je 1980. Njeni autori Gejl Eisen i Frenk Filip Fridmen su bili učenici Romane Križanovske, koja je bila jedna od prvih učenica Jozefa Pilatesa. U ovoj knjizi istaknuto je šest osnovnih principa pilatesa: disanje, kontrola, koncentracija, centriranost, tečni pokreti i preciznost.

Poseban naglasak stavljen je na jačanje unutrašnjih mišića leđa i karlice i takozvane „kuće moći” (mišići abdomena, donjih leđa i butina). Prema Pilatesu tu se nalazi centar iz koga bi trebalo da krene svaki pokret. Disanju se posvećuje velika pažnja i ono mora da bude usklađeno sa pokretima. Pokreti moraju da budu izvedeni pravilno, precizno, tečno i uz punu koncentraciju vježbača. Pilates je vjerovao da, kada vježbač nauči da koristi ove principe, može lako da ih primijeni i na sve ostale aktivnosti u svom životu, što ga čini jačim i uspješnijim.

Efekti vježbanja

Pilates metoda nije orijentisana na uvećanje mišićne mase, već je više usmjerena ka jačanju mišića i tonizaciji cjelokupnog tijela. Redovnim vježbanjem mišići postaju izduženi, funkcionalni, cijelo tijelo postaje gipkije, dok se držanje popravlja. Postizanje kontrole nad sopstvenim tijelom dovodi do jačanja samopouzdanja kod vježbača i pozitivno djeluje na otklanjanje posljedica svakodnevnog stresa. Prije početka vježbanja bi svakako trebalo provjeriti reference trenera, a obavezno se konsultujte sa svojim ljekarom o nivou opterećenja koje smijete sebi da nametnete.

 

Prilagođen svima

Jedna od velikih prednosti pilatesa je upravo fleksibilnost ovog metoda koja dopušta vježbačima različitog uzrasta i nivoa fizičke spremnosti da trening prilagode sopstvenim trenutnim mogućnostima. Jozef Pilates je vježbe koncipirao tako da maksimalno smanji mogućnost od nastanka povrede, što je još jedna od prednosti ovog metoda.