Zaštita od sunca i tuđih pogleda

autor: S. Stamenković

Za mnoge su sunčane naočale sastavni dio imidža, nose ih bez obzira na doba dana i jačinu sunčevih zraka. Kupujte naočale proverenih proizvođača, sa dobrim staklima i UV filterima

Tokom leta kada je sunčeva svjetlost najjača, sunčane naočale nisu samo nezaobilazni modni detalj, već i zaštita oka i odmor za vid. Modni trendseteri odabrat će za ovu sezonu najpopularnije modele ili iz fioke izvući uvijek neprolazne “avijatičarke”, vodeći računa o prilici, dobu dana, garderobi i frizuri. Oni drugi, kojima su modni diktati u drugom planu, rukovodit će se, prije svega, zaštitom vida.

Modni uzlet počinje sa “avijatičarkama”

Tehnologija zatamnjivanja naočala, dimno sjenčenje, nastala je u Kini u 15. vijeku i nije se koristila za zaštitu vida, već da tokom sudskog procesa sudije prikriju izraz očiju. Tri vijeka kasnije britanski optičar Džejms Ejsko prvi je napravio naočale sa staklima u boji, uvjeren da plava i zelena stakla mogu popraviti vid. Savremene sunčane naočale osmislio je 1929. godine Sam Foster. Njihovoj popularnosti doprinijeli su nijemi filmovi. U to vreme koristili su se jaki reflektori bez filtera, tako da su glumci na snimanju nosili naočale da zaštite oči. Van seta, štitili su se od obožavalaca.

U predvečerje Drugog svetskog rata “Rej Ban” je dizajnirao avijatičarske naočale za sunce, koristeći tek otkrivenu polarizovanu tehnologiju proizvodnje stakala, sa blago savijenim ramom. Ubrzo su postale sastavni dio avijatičarske opreme, a “rej-ban” model osvojio je svijet na prečac 1937. godine. Sa “avijatičarkama” počinje modni uzlet naočala za sunce.

Zdravlje ispred mode

Pri odabiru sunčanih naočala najvažnija je svijest o zaštiti zdravlja oka. Dobar izbor podrazumijeva kvalitetan vid bez napora i zaštitu od štetnog ultravioletnog zračenja. Nemojte kupovati naočale koje ne pružaju detalje o UV zaštiti ili nemaju deklaraciju, jer UV zraci mogu izazvati oštećenja oka kao što su katarakta, makularna degeneracija, melanom kože i oka. Boja i nivo zatamnjenja nemaju nikakve veze sa mogućnošću naočala da blokira UV zrake. Naočale za sunce je bolje izabrati sa zakrivljenim i većim staklima koja štite oči iz svakog ugla. Oftalmolozi upozoravaju da je opasnije nositi loše naočale nego ih nemati, jer se bez sunčanih naočala oko štiti skupljanjem zjenice, a kod loših naočala nema filtera, pa se zjenice šire i propuštaju opasne UV zrake. Zato je važno da se naočale za sunce kupuju u optikama i specijalizovanim radnjama, a nikako preko interneta, na uličnim tezgama ili buticima. Brazilski naučnici otkrili su nedavno da je rok trajanja sunčanih naočala dvije godine. Vremenom, tokom njihovog nošenja, sunčevi zraci postepeno oštećuju stakla dok zaštita od UV zraka u potpunosti ne nestane.

Što veće, to bolje

Okvir je dio estetike i ličnog stila, subjektivnog pogleda na sebe. Važno je imati na umu da okvir nosimo mi, a ne on nas! Pored toga što nam se dopada potrebno je da je prijatan za nošenje, lagan, da dobro piranja uz lice i štiti oči.

Dizajneri su inspiraciju za modne detalje potražili u prošlosti, tako da se i modeli sunčanih naočala iz prošlog vijeka ponovo vraćaju na modnu scenu.

Povratak u sedamdesete donosi predimenzionirane naočale. Što veće, to bolje, a osim što prekrivaju trećinu lica, pružaju izuzetnu zaštitu od sunca. Mogu biti okruglog ili četvrtastog oblika, sa debelim ramovima, neutralnih boja. Vratile su se i naočale od acetata ili posebne plastike, ali sa malim staklima.

Sportski duh ogleda se u naočalama sa spojenim staklima, koje dizajneri predlažu za ovo ljeto. U trendu su veliki modeli koji prekrivaju i obrve.                                         Modni diktat za smjelije biće geometrijski oblici, trouglovi, kvadrati, razvučeni pravougaonici i ovali, ali i naočale u obliku leptira, cvetova i srca. Biće i onih koji ostaju vjerni starim, proverenim modelima koji će uz sitne detalje osvježiti ljetni stajling, a to su neprolazne “matriks” naočale i klasične “avijatičarke”. Oba modela su bezvremenska. Ove sezone okviri “matriks” naočala su tanki, geometrijskih, oštrih linija, sa potpuno zatamnjenim staklima, dok su “avijatičarke” romantične, sa staklima u obliku suza.

U modu se vraća i lanac za sunčane naočale. Dizajneri su zamislili da bude XL formata, kako bi dominirao među ostalim modnim dodacima, ali i da bi, kada se naočale skinu sa lica i na lancu spuste niz grudi, mogao da zamijeni ogrlicu.

Pogled u boji

Boja stakala bi trebalo da prati situacije u kojima se naočale nose. Osnovno je da one treba da prijaju oku. Obično je zelena najprijatnija, ali danas je obrada stakala izvanredna, tako da boja nije prioritet. Isti model naočala se često radi u više različitih boja i nijansi. Žute, narandžaste i ružičaste dobre su za poluoblačno ili maglovito vreme. Žuta stakla ugodna su za vožnju, povećavaju kontrast, a ne zamaraju kod vožnje putem gdje ima tunela i izmjene svetlo-tama. Ovog leta hit će biti ružičasta, zelena i žuta stakla. Zbog postepenog nivoa zatamnjenosti – od vrha do dna stakla, prelazna stakla su idealan izbor jer štite oči i omogućavaju dobar i zaštićen pogled bez obzira na jačinu sunca.

Naočale zlata vrijedne

Najskuplje naočale za sunce, sa okvirom od zlata i specijalnim staklom, potpisuje Dolče Gabana. Njihova cijena je čak 384 hiljade dolara. Trećinu te sume koštaju Bulgarijeve naočale, koje su u poznatom londonskom butiku izložili u kutiji sa zmijom otrovnicom. Prizor je atraktivan, a posjetioci ne dolaze u iskušenje da posegnu za njima. Oni sa dubljim džepom mogu da priušte model dizajnera Mosa Lipova, sa ramom od nojeve kosti i aligatorske kože, i cijenom od 3.800 dolara. Kod nas se mogu kupiti dizajnerske naočale po cijeni od 120 do 1000 evra. Da biste bili sigurni u kvalitet, sunčane naočale isključivo kupujte kod ovlaštenih distributera.