Zimski hormon za sve

 

Nedostatak sna može da uzrokuje manjak koncentracije, iscrpljenost i pojavu neuropatskih bolova.

 

Autor: Mr ph D. Goljić

 

Život u savremenom svijetu je postao brz. Obim obaveza se povećao, a digitalna komunikacija se ostvaruje u milisekundama. Bilo da je u pitanju bavljenje malom djecom ili su u pitanju poslovne obaveze, stres je sastavni dio moderne brzine. Iscrpljenost i manjak sna sve više pogađaju mladu generaciju, što često nosi zdravstvene posljedice. Da li apoteka ima rješenje?

Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije, bolesti poput insomnije, anksioznosti i insulinske rezistencije sve više pogađaju zdravstvenu scenu. Više od 20% žena u reproduktivnom periodu imaju poremećen cirkadijalni ritam, što za posljedicu ima hormonski disbalans. Čak 37% populacije prijavljuje probleme u spavanju.

Fiziološka funkcija sna je regeneracija organizma i nervnog sistema. Ukoliko poremećaji u ritmu spavanja potraju, može doći do ozbiljnijih neuroloških i endokrinoloških poremećaja.

 

Nedostatak sna značajno utiče na kvalitet života

Konvencionalna terapija hronične insomnije podrazumijeva upotrebu hipnotika, koji imaju jako dejstvo, a često mogu da dovedu do razvijanja tolerancije i zavisnosti. U apotekama se mogu naći efikasne prirodne alternative za blage ili umjerene poremećaje sna. Najefikasniji među njima su preparati na bazi melatonina.

 

Prirodna regulacija hormonskog ritma

Melatonin je hormon koji reguliše biološke funkcije poput cirkadijalnog ritma, kvaliteta sna, hormonske homeostaze i metabolizma insulina. Organizam ga prirodno luči i njegov nivo održava prema potrebama. Tijelo registruje signale iz prirode – sunčeve zrake, svjetlo i toplotu, i prema tome reguliše nivoe serotonina (hormona budnosti i sreće) i melatonina (hormona spavanja i regeneracije). Ovo jedinjenje je s pravom nazvano zimski hormon.

Naučno je dokazano da uzimanje melatonina u okviru preparata poboljšava kvalitet sna i reguliše dnevni ritam ostalih hormona. Preporučuje se kod zdravih pojedinaca, kao i kod onih koji imaju dijagnostikovan poremećaj spavanja. Melatonin djelimično utiče na lakši prelazak iz budnog stanja u san, ali može i produžiti vrijeme spavanja.

Dodatno, upotreba melatonina postaje sve frekventnija u regulisanju metabolizma šećera. Prema novim saznanjima, melatonin značajno redukuje broj metaboličkih posljedica koji se javljaju kod gojaznosti.

 

Izbor i doziranje preparata

Doziranje varira u zavisnosti od problema i od uzrasta. Kod djece uzrasta do 12 godina se generalno ne preporučuje, osim u rijetkim slučajevima dječje hiperaktivnosti ili kod djece sa autizmom. Kod odraslih se preporučuju doze od 1 do 3 mg melatonina dnevno za probleme spavanja.

Izbor preparata melatonina zavisi od željenih efekata. Najčešće se nalazi u obliku tableta. Postoje proizvodi koji koriste čist melatonin, ali ima i onih koji sadrže pomoćne supstance. Kombinacije sa magnezijumom ili pak ekstraktom valerijane, hmelja, matičnjaka ili pasiflore su česta preporuka apotekara. Jake kombinacije su napravljene tako da pomognu kod stresa, opuste mišiće i olakšaju ulazak u san.

Najnovije studije su pokazale da preparati u vidu oralnog spreja, koji sadrže dozu čistog melatonina, brže dospijevaju u cirkulaciju i imaju jače fiziološko dejstvo.

Melatonin se koristi kao pomoćna terapija u regulisanju hormonskih problema kod žena. Čest je sastojak preparata koji se koriste kao prevencija sindroma policističnih jajnika. Dokazano je njegovo korisno sinergističko dejstvo uz folnu kiselinu i mio-inozitol, koji se inicijalno koriste u ovoj terapiji.

Može se reći da je našem organizmu potreban odmor u ovom brzom vremenu. Kada promjena navika ne dolazi u obzir, melatonin pomaže.

 

Ja'Whaun Bentley Jersey