Maksimalno intenzivno, potencijalno opasno

 

Napori koje ovaj vid treninga nameće mogu da budu veliki izazov čak i najiskusnijim i najspremnijim sportistima.

 

autor: M. Simić

 

Tokom posljednjih godina krosfit (crossfit) sistem vježbanja je doživio izuzetnu popularnost širom planete. Računa se da više od 16.000 dvorana za vježbanje posjeduje originalnu licencu, dok se broj onih koji vježbaju mimo zvaničnih institucija samo nagađa.

 

Svestrani psihofizički razvoj

Sistem vježbi koje nudi krosfit može se u osnovi podijeliti na one jednostavnije, osnovne fiskulturne vježbe namijenjene osobama koje nisu pretjerano fizički spremne, i na složenije vježbe koncipirane tako da iskusne atlete napregnu do maksimuma njihovih mogućnosti.

Krosfit poboljšava opštu fizičku sposobnost, razvija izdržljivost, snagu, gipkost, brzinu, koordinaciju pokreta, mentalnu fokusiranost i snagu volje. Veoma intenzivni treninzi su kombinacija atletskih disciplina, klasične gimnastike i dizanja tegova. Osobe koje su veoma posvećene ovom sportu treniraju čak i dva puta dnevno, broj nedjeljnih treninga može dostići broj dvanaest, a nekada ga i premašuje. Ukupne vježbe traju do 15 minuta i izvode se maksimalnim intenzitetom na svakom treningu. Period odmora između vježbi je sveden na minimum, teži se tome da ga uopšte ne bude. Nivo opterećenja se mijenja na svakom treningu, što predstavlja dodatni izazov za organizam. Dnevni trening je usmjeren na određenu grupu mišića ili na poboljšanje određenih parametara kondicije, poput brzine, izdržljivosti ili snage.

 

Vježbanje van termina i jaka zajednica vježbača

Nije rijetka pojava da krosfit zaljubljenika vidite kako trči, radi sklekove, čučnjeve ili zgibove i van redovnih termina treninga. Zadovoljstvo koje postignuti uspjeh donosi je motiv za dodatno vježbanje. Svoja iskustva i savjete vježbači razmjenjuju međusobno, a zahvaljujući internetu, krosfit zajednica je povezana linkovima koji sežu do svih kontinenata. Svakodnevno se pojavljuju novi prijedlozi koji poboljšavaju sistem treninga, unapređuju sprave potrebne za vježbanje i daju korisne savjete o načinu ishrane.

 

Za i protiv

Krosfit donosi brojne koristi vježbačima, od jačanja volje, preko brzog napredovanja svih parametara fizičke sposobnosti, do gubljenja kilograma i postizanja savršeno izvajanog tijela. Ovom disciplinom mogu se baviti i vježbači stariji od pedeset godina, naravno u skladu sa svojim zdravstvenim mogućnostima.

Negativne strane krosfita ogledaju se u tome što pojedini stručnjaci smatraju da ovakav vid opterećenja šteti kardiovaskularnom sistemu, naročito kod nepripremljenih vježbača. Povrede su druga opasnost koja vreba i nastaju najčešće kao rezultat zanemarivanja tehnike pravilnog izvođenja određenih pokreta. Do povreda takođe dolazi i kada vježbač precijeni svoje mogućnosti i, u želji da postigne još više, ustvari eliminiše sebe sa treninga na duži vremenski period. Zato je od velike važnosti konsultovati se sa svojim ljekarom prije početka bavljenja sportom, naročito kada je ovako zahtjevan.

 

Nastanak krosfita

Američki sportisti Greg Glasman, koji se profesionalno bavio gimnastikom, i Lorin Dženaj su sredinom devedesetih godina prošlog vijeka pokrenuli sopstveni biznis usmjeren ka razvoju specifične vrste treninga. Kompanija CrossFit, Inc. postoji od 2000. godine i ovlaštena je za davanje licenci salama za vježbanje širom svijeta.

Tokom skoro dvije decenije postojanja krosfit je stekao brojne poklonike, ali je takođe nailazio i na izvjesna osporavanja u stručnim krugovima. Uprkos tome, neke države, poput Kanade, uključile su ga u program obuke vatrogasaca i specijalnih jedinica vojske.

Ja'Whaun Bentley Jersey