Čuvar mladosti i zdravlja

autor: D.  Mihajlović

Osim proizvodnje energije u našem tijelu, Koenzim Q10 je i antioksidant koji štiti naša tkiva od štetnih djelovanja slobodnih radikala. Zato ga u naučnoj javnosti smatraju “molekulom dugovječnosti”

Naše tijelo i kada je aktivno ali i kada miruje, troši energiju. Energija nam je potrebna za svaki pokret, ali i za svaki otkucaj srca ili udisaj vazduha. Brojne su biohemijske lančane reakcije koje dovode do pretvaranja hrane u energiju na nivou ćelija. Za sve ovo neophodan je Koenzim Q10.

Koenzim Q10 je jedinjenje slično vitaminima E i K i neophodan je za proces pretvaranja hrane u energiju koja nam omogućuje život i normalno funkcionisanje čitavog organizma. Kada je otkriven 60-ih godina prošlog vijeka, istraživač vitamina i dobitnik Nobelove nagrade dr Piter Mičel, rekao je: “Koenzim Q10 je jedno od najvažnijih otkrića u nauci o ishrani, vraća vitalnost srcu”.

Dakle, najveću potrebu za Koenzimom Q10 ima naše srce. Srce je mišić koji stalno pumpa, a pacijenti sa oboljenjem srčanog mišića imaju izrazit deficit ovog vitamina. Srce troši ogromne količine biohemijske energije u čijem stvaranju Q10 igra vrlo značajnu ulogu. Koristi se kao dodatak liječenju mnogih kardiovaskularnih bolesti.

Nakon mladosti nivo opada

Veliki broj naučnih studija potvrđuje pozitivne efekte Koenzima Q10 na ljudsko zdravlje. Njegov deficit dovodi se u vezu sa slabljenjem imunog sistema, srčanim oboljenjima, moždanim udarom, Parkinsonovom bolešću, prijevremenim starenjem i paradontopatijom.

Pored starenja, stresovi, neodgovarajuća ishrana, pušenje, alkohol i mnogi lijekovi (statini, antidijabetici, beta blokatori za regulisanje srčane radnje i krvnog pritiska, antidepresivi, citostatici i mnogi drugi) smanjuju njegovo stvaranje u našim ćelijama, a povećavaju njegovu potrošnju.

Naš organizam sam stvara koenzim Q10, ali se njegova sinteza polako smanjuje nakon 25. godine života.

Prirodni izvori

Najbogatiji izvori koenzima Q10 nalaze su u namirnicama kao što su: sardina, skuša, losos, goveđe iznutrice i crveno meso. Zatim, tu su susamovo ulje, sojino ulje, ulje od koštica grožđa, kikiriki, lješnjak. Na poslednjem mjestu nalaze se brokoli, špinat, karfiol, bijeli luk, krompir i mrkva. Svoje dnevne potrebe za njim možete zadovoljiti i ako koristite u ishrani orahe, bademe, pirinčane ili pšenične mekinje.

Obično u hrani konzumiramo između 10 i 15 mg dnevno, uglavnom iz ribe i mesa. Vegetarijanci i starije osobe trebali bi uzimati Koenzim Q10 kao dodatak ishrani.

Upotreba suplemenata

Naš organizam ima sposobnost sinteze ovog esencijalnog biomolekula, ali se sa godinama tjelesne rezerve troše i opada metabolički potencijal. Tokom vremena potrebno je unositi i suplementiranu formu Q10 enzima.

Preporučuje se osobama starijim od 35 godina, posebno onima izloženim stresu i psihofizičkom naporu, kao i za stanja hroničnog umora i iscrpljenosti organizma.

Koenzim Q10 je topiv u ulju i mastima i najbolje se apsorbuje uz hranu koja sadrži ulja ili masnu hranu kao što je riba.

Naše životno putovanje je nemoguće bez Koenzima Q10. Čuvar je mladosti i zdravlja, zato je važno održavati njegov optimalan nivo konzumiranjem namirnica bogatih ovom vitalnom supstancom i redovnom suplementacijom.