Pravilna ishrana za dobre rezultate

 

Povišene vrijednosti holesterola ukazuju na hitnu potrebu za promjenom životnih navika, prije svega onih vezanih za ishranu.

 

Autor: B. Božović

 

Holesterol ima svoje važne uloge u normalnim životnim procesima kao što su izgradnja pojedinih dijelova ćelija i sinteza nekih hormona i vitamina. Problemi nastaju kada vrijednosti holesterola u krvi pređu normalne vrijednosti, što se naročito odnosi na tzv. loš holesterol – LDL. Posljedice ovog poremećaja nisu odmah vidljive, pa najčešće pacijenti reaguju kasno. Postoji direktna veza između povišenih vrijednosti holesterola i stvaranja masnih naslaga na zidovima krvnih sudova, što dovodi do ateroskleroze. Ovo za posljedicu opet može imati čitav niz ozbiljnih problema, od kojih neki mogu da se završe i fatalnim ishodom (moždani i srčani udar). Takođe, može doći do problema sa bubrezima, slabljenja vida i čitavog niza dodatnih komplikacija.

 

Raznovrsna ishrana kao rješenje

Pored genetskih predispozicija, nepravilna ishrana je jedan od glavnih uzroka poremećaja u nivou holesterola. Zato je logično rješenje promjena prehrambenih navika. Moderno doba je nametnulo konzumaciju industrijski prerađene hrane koja ima visok sadržaj masti i šećera. Uz to, sve se manje krećemo i bavimo fizičkim aktivnostima. Potrebno je odustati od takvog načina ishrane i svom organizmu omogućiti da se na prirodan način vrati u normalno fiziološko stanje, prije nego što dođemo u fazu u kojoj je neophodno uzimanje lijekova. Prvi korak u ovom procesu predstavlja konsultovanje sa svojim ljekarom, dok se o izboru dodataka ishrani koji mogu pomoći u postizanju zadatog cilja možete posavjetovati sa svojim farmaceutom (omega-3, vitamini i sl).

Mediteranska ishrana je najčešće pominjan recept za dobro zdravlje, a ona se u osnovi sastoji od dosta raznovrsnog voća i povrća, spremljenog bez prženja, uz čestu upotrebu ribe i maslinovog ulja.

 

Voće i povrće

Lutein i drugi karotenoidi svojim antioksidantnim dejstvom pomažu u održavanju dobrog stanja kardiovaskularnog sistema, zato je važan njihov redovan svakodnevni unos. Tamnozeleno povrće poput špinata, kelja i raštana predstavlja dobar izvor ovih supstanci. Savjetuje se i unos kajsija, crvene paprike, mrkve, patlidžana i paradajza. Pektin je sastojak sa važnim djelovanjem protiv povišenog holesterola a ima ga u jabukama, krompiru, agrumima, jagodama, mrkvi, patlidžanu i crnom grožđu. Grožđe, kao i ostale tamne bobice, sadrži flavonoide, koji su snažan saveznik u borbi za bolje krvne sudove.

Posebnu grupu izuzetno korisnih plodova predstavljaju orasi, lješnici i bademi zbog svog sadržaja L-arginina, fitosterola i nezasićenih masnih kiselina.

 

Riba na trpezi – zdravlje u kući

Losos, skuša i ostale ribe koje se svrstavaju takozvane masne ribe sadrže omega-3 masne kiseline dugog lanca, koje su veoma korisne. Njihovo dejstvo se povezuje sa povećanjem nivoa HDL (dobar holesterol) kao i sa protivupalnim efektima. Trebalo bi da riba bude na našim trpezama što češće, najmanje dva puta nedjeljno.

 

Zob i ječam

Ove žitarice imaju dokazan pozitivan efekat na smanjenje lošeg holesterola. Ishranu treba obogatiti i mahunarkama, sojom, maslinama i bijelim lukom. Kao poslastica se preporučuje tamna čokolada sa visokim sadržajem kakao praha.