Pomoć organizmu u zimskim danima

 

Osluškivanje svog tijela i briga o njemu sigurno je pravo oružje protiv opakih neprijatelja koji vrebaju svakog trenutka kako bi napali naš organizam, pa krećemo u ozbiljnu borbu za jači imunitet.

 

Autor: Dr M. Petrović

 

Izraz imunitet potiče od latinske riječi immunis i znači oslobođen od tereta, odnosno predstavlja sposobnost našeg organizma da se sopstvenim mehanizmima brani od virusa, bakterija, infekcija i drugih patogena. Svi smo svjesni koliko je imunitet važan za naš organizam. Naš imuni sistem je štit koji odbija viruse i zaraze i brine se o tome da tijelo funkcioniše tačno onako kako treba. U velikoj mjeri zavisi od stila života, ali je uslovljen i genetikom i životnom okolinom.

Sa medicinske strane osnovna podjela imuniteta je na urođeni i stečeni. Urođeni imunitet je prisutan kako na rođenju tako i tokom čitavog našeg života, i uvijek je isti, spreman da po potrebi neutrališe toksine i mikroorganizme. Stečeni imunitet se, kao što i sam naziv kaže, stiče tokom života. Razlikujemo prirodni i vještački imunitet, a i jedan i drugi mogu biti aktivan i pasivan.

 

Simptomi narušenog imuniteta

Imunitet mora biti u ravnoteži kako bi mogao da nas brani od svih zaraza, ni prejak ni preslab. Svako narušavanje ravnoteže imuniteta ispliva na površinu pa se slabljenje našeg imunog sistema ispoljava kroz različite manifestacije koje nam remete svakodnevno funkcionisanje. Prvi znaci narušavanja imuniteta su najčešće učestali osjećaj iscrpljenosti, nemoći, opšte slabosti tijela, bezvoljnost, hronični umor, malaksalost, odnosno nedostatak energije, učestale infekcije, pretjerana težina, dugotrajne prehlade, teško zarastanje rana. Oslabljen imunitet se lako može primijetiti po izgledu kože, noktiju, opadanju kose, pojavi alergija koje do tada nisu bile prisutne i teških autoimunih bolesti, a može se manifestovati i malignom bolešću.

 

Zdrave navike za zdrav život

Kao i za sve ostalo, i za dobar i uravnotežen imunitet presudan je kvalitetan stil života. Jačanje imuniteta nije jednostavno, jer je pitanje na koji njegov aspekt treba da utičemo. U borbi za jačanje imuniteta prije svega moramo promijeniti osnovne životne navike i način ishrane.

Podrazumijeva se najmanje šest do osam sati kvalitetnog sna, jer je dobar san povezan sa lučenjem hormona važnih za naše tijelo. Dobar san će poboljšati sposobnost razmišljanja, popraviti raspoloženje i uticati na kvalitet kože. Veoma je važna pravilna i izbalansirana ishrana, što podrazumijeva povećan unos voća, povrća i proteina, uz smanjen unos nezdravih masti, šećera, aditiva i vještačkih ukusa koji su nezaobilazni dio gotovih prehrambenih proizvoda. Jačanju imuniteta pomažu i redovna fizička aktivnost bar tri puta nedjeljno, boravak u prirodi, eliminisanje uzročnika stresa kao značajno bitan faktor, okruženost dobrim i prijatnim ljudima i dr. Dovoljno unošenje tečnosti se podrazumijeva.

 

Pravilna ishrana – osnovni preduslov jakog imuniteta

Nauka je pokazala da se imunološka funkcija često smanjuje kako starimo, ali istraživanja upućuju na to da je rad imunološkog sistema povezan sa ishranom i može se pojačati konzumiranjem zdrave hrane. Pravilna ishrana je dio zdravog načina života, snaga organizma proističe iz hrane.

Pomoć u jačanju imuniteta i organizma su životne namirnice koje svakodnevno koristimo, jer jak imuni sistem zavisi od redovne i pravilne ishrane. Samo posebnim odabirom zdravih namirnica možemo osnažiti organizam. Preporučuje se zeleno povrće gdje posebno izdvajamo špinat, jer je bogat vitaminima A, E, B1, B2, B9 kao i mineralima, zatim grašak, kelj, crni luk, brokoli, patlidžan…

Nećemo zapostavljati ni narandžasto i crveno povrće i voće (mrkva, bundeva, cvekla, paradajz, paprika, mandarine, nar, jabuke), koje zbog svoje boje poboljšavaju i raspoloženje. Harmoniju toplih tonova hrane i ukusa možete razbiti jednim žutim limunom, koji je sinonim za vitamin C.

Vrlo značajan u borbi za jačanje imuniteta, ali ne tako omiljen kod svih, jeste neprocjenjivi bijeli luk. Zbog svog ljekovitog dejstva jasno je da je veliki borac protiv virusa, bakterija, parazita i čini dobrobit čitavom organizmu.

 

Cink i vitamini, saveznici u borbi za jačanje imunog odgovora

Hrana bogata cinkom podstiče stvaranje bijelih krvnih zrnaca u koštanoj srži, koja su vrlo bitna u odbrani organizma od raznih patogenih klica, te za jačanje imuniteta koristimo namirnice životinjskog porijekla: jaja, piletina, teletina, tuna, kao i onu biljnog porijekla: grah, integralne žitarice i dr. Od orašastih plodova tu su orah, badem, lješnik i nezaobilazni kesten, koji je nepravedno zapostavljen na trpezi, a pun je vitamina i minerala. Saveznici u jačanju imuniteta mogu se naći u različitoj hrani i bilju kao što su: gljive, đumbir, ženšen, zova, origano, kakao, med i dr.

Kako bi organizam ostao jak i izborio se protiv virusa i bakterija, potrebni su mu vitamini za imunitet, i to oni koji jačaju imuno funkciju našeg tijela i bore se protiv pada imuniteta. Glavni elementi od kojih zavisi imuni sistem su: željezo, cink, selen, folna kiselina, bakar, vitamini A, C, B, E i D. Svi ovi vitamini, koji su neophodni za jačanje imuniteta, mogu se naći u voću i povrću, i to prije svega u onom koje je žute, narandžaste, crvene, ljubičaste i plave boje.

 

Suplementi kao rješenje

Iako je uvijek bolje unositi vitamine i jačati imunitet putem namirnica, ponekad je, iz različitih razloga, jednostavno nemoguće obezbijediti svom organizmu dovoljne količine njih. Stoga nam mogu pomoći raznorodni suplementi koji dodatno utiču na jačanje i nedostatke našeg imuniteta tako što nadoknađuju vitamine i minerale koje naš organizam ne može da proizvede. Na tržištu postoji niz kvalitetnih proizvoda koji mogu nadomjestiti količinu vitamina koja je tijelu neophodna za imunitet. Zbog eventualnih sporednih efekata i moguće interakcije sa određenim lijekovima, informišite se kod svog doktora i farmaceuta prije nego što izaberete konkretan suplement!

 

 

 

Ja'Whaun Bentley Jersey