Ja sam student. Puno učim, malo spavam i ne stižem redovno da jedem, pa se u toku ispitnog roka uvijek prehladim. Da li mogu pojačati imunitet prirodnim preparatima ili ishranom?
Vanja, 21

Imunitet je sistem odbrane organizma od negativnih uticaja, odnosno sposobnost organizma da se svojim mehanizmima odbrani od virusa, bakterija i ostalih mikroorganizama. Što je on jači, manja je šansa da se čovjek razboli. Prvi znaci oslabljenog imuniteta su osjećaj umora, iscrpljenosti, bezvoljnosti i nedostatak energije, iako osoba nije bila izložena većim naporima. Univerzalan lijek za imunitet ne postoji. Da bi nam imunitet bio dobar, ključno je da se zdravo i pravilno hranimo, da pijemo dovoljno tečnosti (bar 2l u toku dana, najbolje u vidu vode, čajeva i cijeđenih sokova), da budemo umjereno i redovno fizički aktivni, da dovoljno spavamo i da izbjegavamo stresne situacije, pušenje i alkohol. Kada je u pitanju ishrana, veoma je bitno šta jedemo, koliko jedemo i kada jedemo. Gojaznost može da šteti imunom sistemu, pa je zato poželjno ne jesti previše i ne jesti nezdravu hranu. Namirnice čija upotreba značajno može pomoći u ovom slučaju su: svježe voće i povrće, posebno limun, naranča, jabuka, nar, kivi, bijeli luk, paprika, cvekla, špinat, kupus, kelj, brokoli, đumbir, med, zeleni čaj, kurkuma, tamna čokolada, ehinacea, propolis, riba, ali i crno vino u umjerenim količinama.
Mnoga pomoćna sredstva značajno mogu uticati na imunitet u smislu njegovog poboljšanja. Jedan od efikasnih recepata za povećanje imuniteta, sastoji se od 500gr meda, 3 limuna, 200gr đumbira i kašičice kurkume. Limun i đumbir je potrebno izblendirati, pa ih dodati u med sa kašičicom kurkume i sve promiješati drvenom kašikom. Najbolje je uzimati ujutru jednu kašičicu ovog preparata rastvorenog u šolji toplog čaja.

S obzirom da je trenutna situacija oko korone i ostalih virusa veoma alarmantna, možete li mi reći koje vitamine i minerale da uzimam kako bih pojačala imunitet i u kojim namirnicama su oni zastupljeni?
Radmila, 64

Najvažniji minerali u jačanju imuniteta su svakako cink i selen, a od vitamina to je vitamin C. Nijedan od njih se ne stvara u organizmu, već ih moramo unositi putem ishrane.
Cink kao jak antioksidans smanjuje mogućnost prehlade, poboljšava zdravlje kostiju, zuba i očiju, povećava koncentraciju i pamćenje, a smanjuje depresiju, reguliše hormone kod žena i muškaraca, pospješuje pravilan rast i razvoj ploda tokom trudnoće. Utiče i na fizički izgled tako što smanjuje perut, opadanje kose, čisti kožu, sužava pore i smanjuje lučenje sebuma, a cink oksid štiti kožu od sunca. Preporučene dnevne doze cinka za odrasle su oko 10mg, a toksičan je tek preko 150mg. Od hrane, cinkom obiluju riba, školjke, mahunarke (pasulj, grašak), bademi, orasi, sjemenke lana, bundeve, suncokreta, susam, puretina, svinjska džigerica, žumance.
Selen značajno utiče na povećanje imuniteta, ali i štiti ćelije od oštećenja, ima antikancerogen efekat, protivupalno dejstvo, učestvuje u metabolizmu hormona štitne žlijezde. Preporučena dnevna doza za odrasle je 55mcg, a toksičan je tek ako se uzima duže vremena preko 400mcg dnevno. Prirodni izvori selena su brazilski orah, plodovi mora, prasetina, govedina, piletina, puretina, masna riba, školjke, suncokret, punomasni mliječni proizvodi.
Vitamin C je jedan od najvažnijih vitamina, koji se koristi za ublažavanje simptoma kod prehlade i gripe, kod upala i krvarenja desni, opekotina, ali i ubrzava zarastanje rana i učestvuje u izgradnji kolagena. Njegova primjena uz gvožđe je neophodna kod anemija, jer povećava vezivanje gvožđa u organizmu. Preporučena dnevna doza kod zdravih odraslih osoba je 60-150mg, a u slučaju oslabljenog imuniteta može se uzeti 500mg-1g, čak i 2g kod težih bolesti. Sa vitaminom C se ne može pretjerati, jer se višak izbacuje mokrenjem. Njegov unos bi trebalo povećati u slučaju pušenja, fizičkog napora, povišene tjelesne temperature, čestih infekcija, trudnoće i dojenja. Najviše ga ima u svežem voću i povrću (naranča, limun, kivi, šipurak, kupus, paprika, paradajz).
Smijte se što više, budite pozitivni, provodite puno vremena u prirodi sa prijateljima i kućnim ljubimcima, jer je dokazano da sve to u velikoj mjeri jača naš imuni sistem.