Septembar je period godine kada je na pijačnim tezgama zastupljeno mnoštvo raznovrsnih plodova prirode koji obiluju brojnim hranljivim sastojcima.

 

Autor: B. Božović

 

Ishrana tokom trudnoće je odavno prestala da bude pod diktatom one stare, nekada obavezne, rečenice: Moraš više da jedeš jer sada jedeš za dvoje! Iako je nesporna činjenica da energetske potrebe organizma rastu tokom trudnoće, to ne znači da trudnica treba nekontrolisano da jede sve što joj padne pod ruku i da dobija na težini više od propisanih vrijednosti usklađenih sa njenom tjelesnom građom. Baš naprotiv, ovo je period u kome je izuzetno važno posvetiti se zdravoj i uravnoteženoj ishrani, jer nemjerljivu zdravstvenu korist od toga imaju i mama i beba. Zato je od velike važnosti za buduće mame da slušaju preporuke izabranog ljekara.

 

Spisak stvari koje treba zaboraviti dok ste trudni

Za početak, upotreba duhana i alkohola tokom trudnoće predstavlja neodgovorno ponašanje prema sopstvenom zdravlju, a naročito prema zdravlju bebe. Ovo može dovesti do ozbiljnih zdravstvenih problema tako da ne postoji izgovor kojim se takvo ponašanje može opravdati. Na listi stvari koje bi trebalo izbaciti iz upotrebe su industrijski slatkiši sa visokim sadržajem šećera, gazirani napici, industrijske grickalice, pržena i masna hrana, jaki začini, napici sa visokim sadržajem kofeina. Jaja moraju da budu dobro termički obrađena da bi se izbjegla infekcija salmonelom. Dodatna pažnja je potrebna prilikom pranja svježeg voća i povrća da bi se izbjegla mogućnost nastanka stomačne infekcije.

 

Lagano i svježe

Ishrana trudnice mora biti koncipirana tako da i njoj i bebi obezbijedi sve potrebne hranljive sastojke. To znači da svakodnevni jelovnik mora sadržati bjelančevine, ugljene hidrate i masti, uz odgovarajući unos vitamina i minerala. Kao izvor proteina se preporučuju krto juneće meso (ono obezbjeđuje i unos željeza), živinsko meso i riba. Proizvodi od integralnih žitarica obezbjeđuju unos biljnih vlakana, ovas ima naročito pozitivno dejstvo na regulaciju probave. Sezonske salate treba jesti začinjene maslinovim uljem ili uljem od sjemena bundeve.

Tokom prvog trimestra neke trudnice pate od čestih mučnina, zato je važno da u tom periodu izbjegavaju hranu za koju ustanove da im pogoršava ovaj problem. Bolje je jesti više manjih obroka u toku dana i tako umanjiti opterećenje želuca. Prirodna limunada je idealna za osvježenje tokom cijele trudnoće, dodatna prednost je i unos vitamina C. Voćne užine nadoknađuju želju za slatkišima.

 

Vitamini i minerali

Ljekari često preporučuju suplementaciju folne kiseline, a svom organizmu trudnica će pomoći konzumacijom zelenog lisnatog povrća, cvekle i dinje. Pored ovih namirnica folne kiseline ima i u avokadu, narandži i smeđem grahu. Vitamin D se nalazi u mliječnim proizvodima, jajima i koprivi. Bolju funkciju mišićnog zida materice obezbijediće magnezijum koga ima u sjemenkama bundeve i suncokreta, zelenoj salati i koštunjavim plodovima. Kalcijuma ima u smokvama, bademima, kelju, brokoliju i zelju. Hranite se što raznovrsnije, to će omogućiti vašem organizmu da iz unijetih namirnica izdvoji ono što je najbitnije za vas i vašu bebu.

 

Ja'Whaun Bentley Jersey