Hrana za sunce

autor: L. Plevljak, mr.ph.

Ishrana bogata voćem i povrćem uz orašaste plodove, idealna je za zaštitu kože od neželjenog dejstva sunca

Dolazak sunčanih dana stavlja nas pred velike izazove – kako najbolje iskoristiti sunčevu energiju, a pri tome se dovoljno zaštiti da ne bi imali negativne posljedice po zdravlje i izgled? Odgovor je u dobroj pripremi kože, a naročito se tome moramo posvetiti nakon mjera smanjenog kretanja u vrijeme pandemije. Srećom, sunčevi zraci podižu i nivo serotonina koji je odgovoran za dobro raspoloženje pa će nam svaka priprema i promjena prehrambenih navika ići lakše i brže!

Betakaroten- izvedenica latinskog naziva za mrkvu

Kako bi pripremili kožu za sunčanje, potrebno je povećati unos betakarotena najmanje šest sedmica prije izlaganja suncu. Najbolje ga je unositi u prirodnom obliku jer je tada najdjelotvorniji. Ovaj nutrijent naziva se i „prirodni suncobran“ jer štiti kožu od štetnog UV zračenja, s obzirom na to da se u organizmu metabolizuje do vitamina A, koji smanjuje aktivnost  slobodnih radikala nastalih izlaganjem UV zracima. Betakaroten ubrzava tamnjenje kože i smanjuje opekotine tako što aktivira melanin koji koži daje ujednačen i preplanuli izgled. Mrkvu je najbolje jesti sirovu, nastruganu u raznim salatama – u slanim varijantama u kombinaciji sa kelerabom, tikvicama, paradajzom i crvenim paprikama. Ako volite slatko, onda uvrstite mrkvu u vaše slatke poslastice, u kombinaciji sa jabukom i sirovim kakaom, koji su također veliki zaštitnici vašeg zdravlja i lijepe kože. Dobro se slaže i sa mangom i breskvom, koje možete servirati uz mrkvu kao osvježenje. Namirnice koje također imaju visok nivo betakarotena su slatki krompir, zeleno lisnato povrće, bundeva, kajsija, dinja, crvena paprika – dakle birajte zeleno, žuto i narandžasto voće i povrće.

Paradajz, lubenica, jagode i trešnje

Ovo je idealna hrana za pripremu kože i očuvanje tena. Pored vitamina C, koji jača imunološki sistem i čini kožu sjajnom, ove namirnice sadrže i likopen. Likopen je vrlo djelotvoran, fotoprotektivni antioksidans koji kožu čini blistavom, a u kombinaciji sa vitaminom A kojeg ove namirnice također sadrže, održava gipkost kože i pomaže u njenoj hidrataciji. Pokazalo se da likopen čini kožu otpornijom na sunčeve zrake. Da bi iskoristili likopen iz paradajza, najbolje ga je kuhati i koristiti u jelima sa drugim povrćem. Ako ga ipak više volite konzumirati svežeg, dodajte maslinovo ulje i malo chia sjemenki u salate, jer su oni bogati Omega-3 masnim kiselinama, koje pomažu u smirivanju upalnih stanja i pružaju zaštitu od izgaranja kože na suncu i melanoma.

Orašasti plodovi, sjemenke, zobene pahuljice i jaja

Tirozin je aminokiselina koja se nalazi u hrani bogatoj proteinima, a između ostalog, uključena je u izgradnju pigmenta kože – melanina. Zbog toga je esencijalna za tamnjenje kože i održavanje tena. Dodajte orašasto voće u šejkove, a sjemenke susama i bundeve u salate. Zobene pahuljice uvrstite u svoj doručak sa jogurtom i mladim sirom, koji zbog sadržaja kalcija također utiču na brzinu tamnjenja i obnavljanja kože. Jaja su nutritivno veoma bogata namirnica, a sadržaj vitamina B6 iz žumanceta dat će vašoj koži zaštitni sloj u vidu tamnih pigmenata koji je štite. Zaigrajte se kombinacijama ovih namirnica i naravno, uz veliku čašu limunade, pripremite se za zdravo sunčanje.