Lagano, zdravo, ukusno

Topli dani su idealni period godine za prelazak na zdraviji režim ishrane, prilagođen spoljašnjim vremenskim uslovima.

autor: B. Božović

Duži period dnevne svjetlosti tokom ljetnih dana, u kombinaciji sa visokim temperaturama, dovodi do biohemijskih promjena u našem organizmu. Razmjena materija u okviru metaboličkih procesa se ubrzava, kiseonik lakše dolazi do ćelija, a kao posljedica toga ukupni energetski zahtjevi organizma se smanjuju. Sa druge strane, uslijed pojačanog znojenja dolazi do gubitka tečnosti i elektrolita, što može da dovede do niza problema izazvanih dehidratacijom.

Manje kalorija, više tečnosti
Pravilo iz podnaslova predstavlja osnovu ljetne ishrane. Povrće poput krastavca, paradajza i paprike sadrži dosta vode, tako da njegovom konzumacijom nadoknađujemo i izgubljenu tečnost. Kineska tradicionalna medicina svrstava krastavac, paradajz i jogurt u namirnice koje hlade organizam. U istu grupu spadaju i špinat, zelena salata i cvekla. Raznobojni biljni pigmenti (beta-karoten, likopen) imaju antioksidativnu ulogu koja nam pomaže u zaštiti od sunca. Dobar izvor ovih supstanci su breskve, kajsije, mrkva, paradajz i zeleno lisnato povrće.
Trebalo bi izbjegavati alkohol, zašećerene gazirane napitke i kafu. Žeđ možemo da utolimo pomoću vode i nezaslađenih biljnih čajeva, a umjesto kafe je bolje popiti šolju zelenog čaja. Ne bi trebalo da pijemo ledeno hladne tečnosti budući da će one samo privremeno pružiti osjećaj rashlađenosti.

Više manjih obroka u toku dana
Najbolje je dan početi ranim doručkom sastavljenim od integralnih žitarica. Porcije ne treba da budu preobilne jer će nas to usporiti i uspavati. Bolje je imati više obroka u toku dana, bar šest do sedam. Voćna užina će nam dati dodatnu energiju, a za ručak je dobro pojesti laganu supu od povrća, uz nemasno meso kao što je grilovana piletina ili ćuretina. Barena riba i povrće odličan su izbor za večeru, koja ne bi smjela da bude isuviše kasno. Salate sa maslinovim uljem i malo sira, uz parče integralnog hljeba, mogu da budu zaseban obrok.

Planiranje obroka
Prilikom pravljenja spiskova za kupovinu dobro je isplanirati obroke za naredna dva do tri dana. Ne preporučuje se nabavka većih količina namirnica odjednom, jer one dugotrajnim stajanjem u frižideru gube svoje hranljive sastojke. Daleko je bolje kupiti ih svježe i tako iskoristiti sve prednosti koje nam donose.

Ja'Whaun Bentley Jersey