Pravilna ishrana kao preventivna mjera

 

Da li mi možete dati savjet kako da se ponašam nakon srčanog udara? Zanima me i zašto i kako je nastao infarkt. Jovan, 68

 

Autor: A. Jakovljević

 

Jedan od najznačajnijih faktora rizika za nastanak srčanog udara je ateroskleroza (nakupljanje masnih naslaga i kalcijuma u unutrašnjem zidu arterija), koja nastaje uslijed povećanih masnoća u krvi, pušenja, stresa, prekomjernog unosa alkohola i smanjene fizičke aktivnosti. Simptomi kojima se najavljuje udar mogu biti različiti, a mogu i izostati. Jedan od prvih simptoma je jak i nagli bol u grudnom košu sa karakterom stezanja ili težine. Taj bol se može širiti u lijevu ruku, ramena, donju vilicu ili stomak i traje duže od 20 minuta. Od simptoma tu su otežano disanje, hladan znoj, bljedilo, mučnina, osjećaj nagle slabosti, vrtoglavica i gubitak svijesti. Osobe sa ovim simptomima sebi mogu pomoći tako što će energično, duboko i učestalo kašljati, dok uzimaju duboki udah prije svakog kašljanja. Bitno je ponavljati duboki udah i kašalj na svake 2 sekunde dok ne dođe pomoć.

Najbolji način prevencije je korigovanje štetnih životnih navika, što podrazumijeva pravilnu ishranu uz smanjenje tjelesne težine ukoliko je osoba gojazna, dovoljno sna, pravilnu i umjerenu fizičku aktivnost, prestanak pušenja i odsustvo stresa. Takođe, veoma je bitno odlaziti ljekaru na redovne kontrole, redovno mjeriti pritisak i pridržavati se terapije, koja većini pacijenata djeluje jako strašno zbog povećanog broja lijekova. Ishrana treba da bude usmjerena na rješavanje povišenog nivoa masnoća u krvi, povišenog krvnog pritiska i tjelesne težine. Potrebno je povećati unos voća i povrća, orašastih plodova, ribe, posebno lososa i tune, soje, integralnih žitarica, sjemenki, zelenog čaja, čaja od gloga, maslačka. Namirnice koje bi trebalo izbjegavati, jer povećavaju rizik od srčanog udara su mesne prerađevine, masna mesa i suhomesnati proizvodi kao što su kobasice, salame, mesni naresci, zatim so, masni sirevi i kajmak, margarin i rafinisana ulja, bijelo brašno, grickalice, gazirana pića i slatkiši.

 

Ljekar mi je rekao da imam masnu jetru i da bi trebalo da povedem računa o ishrani. Možete li mi reći da li neke namirnice treba skroz da izbacim iz upotrebe, a koje bi trebalo da konzumiram češće? Slobodan, 65

 

Osnovni razlog za čišćenje jetre, odnosno detoksikaciju, jeste nakupljanje toksina u organizmu, koji nakon određenog vremena izazivaju brojne simptome i mogu dovesti do raznih komplikacija. Simptomi najčešće obuhvataju bol, nadutost, gasove, tamnu boja urina, žutu nijansu kože, umor, glavobolje, nesvjesticu, nizak nivo energije. Oboljenja jetre nastaju ako je preopteretimo, čime se značajno smanjuje njena sposobnost u obavljanju svakodnevnih funkcija, a otrovi i štetne materije se talože u krvotoku i mogu izazvati masnu jetru, cirozu, hepatitis.

Najbolji način za čišćenje jetre je svakako onaj prirodan, putem umjerene i uravnotežene ishrane, prirodnim biljnim preparatima i usvajanjem zdravih životnih navika. Veoma je važno biti strpljiv, jer je potrebno vrijeme da bi se postigli željeni rezultati. U svakodnevni život bi trebalo uvesti neku umjerenu fizičku aktivnost, dovoljno sna i što veće količine vode. U ishrani izbjegavajte štetne sastojke poput masne i pržene hrana, gaziranih napitaka i alkohola, a da bi se hranljive vrijednosti namirnica sačuvale, kuhajte ih što kraće. Povećajte unos sezonskog voća i povrća, prije svega limuna, limete, grejpfruta, jabuka, oraha, avokada, bijelog luka, špargle, paradajza, cvekle, lisnatog zelenog povrća, kupusa, brokolija, prokelja i mrkve. Povećajte i unos morske ribe i morskih plodova, žitarica – kinoa, heljda i proso umjesto pšenice, koja je teška za varenje, maslinovog ulja, kurkume, đumbira, čaja od maslačka, zelenog čaja. Preparati na bazi prirodnih sastojaka su se pokazali veoma efikasnim. Da biste pripremili jedan takav, potrebno je iscijediti jedan limun, dodati pola kašičice kurkume, đumbir isječen na tanke kolutove, pola šolje tople vode i nakon toga dobro promiješati.