Pješačenje u prirodi

autor: S. Stamenković

Pješačenje obilježenim stazama, u dužini i vremenu koje možete prilagoditi svojim mogućnostima, u kombinaciji sa boravkom na čistom vazduhu i uživanjem u prirodi, blagotvorno djeluje na fizičko i mentalno zdravlje. Zato mnogi ljudi širom svijeta biraju hajking kao stil života

U zemljama zapada hajking je već dugo popularan, a tek posljednjih godina osvaja zaljubljenike u prirodu i pješačenje na Balkanu. Pojedine staze na ovim prostorima već su obuhvaćene evropskim pješačkim koridorima. Međutim, da biste krenuli na hajking dovoljno je da istražite lokacije u svojoj okolini, a možete se priključiti planinarskom udruženju u svom mjestu, koje osim osvajanja planinskih vrhova organizuje i pješačke ture.

Kako početi?

Hajking je najlakši vid rekreacije u prirodi. Za početak je sasvim dovoljno da odredite kraću relaciju u blizini. To može biti šetnja u gradskom parku ili na obližnjem izletištu. Ako ste bez kondicije, dovoljno je da prve nedjelje prepješačite 2 kilometra, pa da postepeno povećavate kilometražu. Primjetićete da vam sa kondicijom raste i energije i dobro raspoloženje. Kada vam pješačenje postane rutina, spremni ste da krenete na hajking van grada. Za razliku od trejkinga, ovaj vid fizičke rekreacije pogodniji je za one koji žele da sve konce drže u svojim rukama, odnosno da u svakom trenutku znaju koliko je dugačka staza koju će preći, koliko im je vremena za to potrebno i šta se nalazi u blizini. Staze su uglavnom označene ili dovoljno prepoznatljive i dostupne, pa pružaju određenu sigurnost. Obično su u blizini puteva, pa je lako vratiti se u grad.

Šta treba imati na umu?

Pre nego što krenete na duže pješačenje obucite se sportski i slojevito, obuća mora biti udobna i predviđena za dugo hodanje u prirodi, a bilo bi dobro da ponesete štapove za pješačenje. U rancu nosite vodu, nešto suhe hrane, mapu, kompas, mobilni telefon, baterijsku lampu. Nastojite da uvijek budete u društvu. Tokom pješačenja pravite pauze u pravilnim razmacima i pijte vodu, kako ne biste dehidrirali.
Suština pješačenja po prirodi je dugačko kardio vežbanje niskog intenziteta. Po završetku ture bilo bi dobro da uradite jednostavne vježbe istezanja jer će to pomoći vašim mišićima da se što prije oporave. Uvijek između šetnji ostavite jedan dan za odmor.

Hajking kao stil života

Hajkingom se mogu baviti svi, bez obzira na godine, jer svako bira stazu prema svojim mogućnostima, od relativno ravne do strme. To može biti i zajednička porodična aktivnost koja će boravak u prirodi učiniti zabavnijim i sadržajnijim. Sa svake pješačke ture kroz šumu, kraj jezera, preko brda ili uz planinu, vratićete se bogatiji za iskustvo više, ali i mnošto fotografija predjela, biljaka i životinja od čije ljepote zastaje dah. Duga pješačenja po prirodi idealan su način da njegujete svoje zdravlje i ujedno da uživate.