Stvaranje zdravih navika od prvog dana

 

Temelji dobrog zdravlja djeteta, ali i odraslih, jesu u pravilnoj ishrani, raznovrsnosti, higijenskoj ispravnosti i redovnosti obroka.

 

Autor: Dr R. Kosić, pedijatar

 

Čovječanstvo se kroz istoriju mnogo češće suočavalo sa nedostatkom hrane nego sa izobiljem. Majke su najviše brinule kako da prehrane mnogobrojnu porodicu, a malokrvnost, rahitis i neuhranjenost su bile redovna pojava u radničkim i seoskim domaćinstvima. Punačko dijete je poticalo iz imućne porodice – debljina je bila znak da hrane ima u izobilju. Hronične bolesti i epidemije su odnosile mršavu i blijedu djecu, podvaljak i stomačić su bili zaliha u borbi protiv bolesti. I danas možete čuti da ste se baš lijepo popravili. Višak kilograma je nekada bio preduslov dobrog zdravlja i porodičnog blagostanja. Mršavo dijete je bilo normalno dijete, djeca su jela kad god i koliko god su mogla da podijele sa ostalom braćom i sestrama, što obično nije bilo mnogo.

Sa razvojem industrije, a naročito u vremenu poslije posljednjeg svjetskog rata, nauka i tehnologija donijeće revoluciju u proizvodnji vrste i količine hrane. Istovremeno, u našim krajevima se smanjuje broj djece u porodici. Ono što je nekada bilo izobilje na bogataškim trpezama, postaje svakodnevni prizor iz ostava i frižidera moderne porodice. Uvriježeno mišljenje da zdravlje na usta ulazi pogrešno se tumači kao potreba za uzimanjem velikih količina hrane. Sjedeći način života, industrijski prerađena hrana i brižnost roditelja godinama unazad mijenjaju navike u ishrani u pogrešnom smjeru.

 

Prilagodite obroke svojoj bebi

Dojenče koje se hrani isključivo majčinim mlijekom nikada se neće prejesti. Zdrava beba sisa koliko želi, višak bljucne, zadovoljno zaspi i probudi se na uzbunu iz praznog stomaka. Oko drugog mjeseca života bebe obično sisaju na tri sata, mada se uobročavanja ne treba strogo pridržavati. Dobar rast u dužinu i napredovanje u težini kojim je pedijatar zadovoljan znači da dijete dovoljno jede. Majčino mlijeko sadrži idealnu kombinaciju vode i hranljivih materija. Svako majčino mlijeko je dovoljno dobro za njeno dojenče. Ukoliko se dijete dohranjuje ili hrani isključivo adaptiranom mliječnom formulom, potreban je dodatni oprez u spremanju obroka i ritmu hranjenja. Mliječnu formulu treba praviti precizno po uputstvu. Mlijeko mnogo lakše ističe iz bočice nego iz majčinih grudi te izaberite odgovarajuću cuclu i uzdržite se od napora da svaki put isprazni sve što ste spremili. Količinu mlijeka ne određujte po uputstvu proizvođača. Pedijatar će vam objasniti da količina mlijeka zavisi od tjelesne mase vaše bebe, a ne od uzrasta.

 

Kvalitet, a ne kvantitet

U drugoj godini života dijete prohoda, progovori, ima bogatiju igru i interesovanja za okolinu. Rast se značajno usporava, interesovanje za hranu i količina koju uzima smanje se toliko da su rijetki roditelji koji se ne zabrinu zbog smanjenog apetita. Bucmasta beba poslije prvog rođendana postane vižljasto prohodalo dijete koje tokom dana načini bezbroj pokreta. Svaka igra je mnogo zanimljivija od sjedenja za stolom. Greške u ishrani se obično naprave u ovom uzrastu – zabrinuti roditelji pribjegavaju različitim tehnikama hranjenja, od molbe do prisile i ucjene. Ukoliko je dijete gojazno, uzrok je uvijek prekomjerno hranjenje. Bolje da pojede bilo šta, nego ništa obično znači da je domaća supa zamijenjena kesicom čipsa, a povrće štanglom čokolade. Bolesnom djetetu se dozvoljavaju nezdravi izbori, a sve ovo postaje redovan repertoar za predškolsko dijete.

 

Zdravija trpeza za cijelu porodicu

Loše navike u ishrani mogu da se produže kroz cijelo djetinjstvo. Bucmasta beba je mamila osmijehe prolaznika, podvaljak će tinejdžera dovesti do očaja. Estetski problem može da produbi nesigurnost i poljulja položaj među vršnjacima, a nemogućnost uključenja u društvene i sportske aktivnosti zatvaraju krug prekomjernog unosa hrane, nekretanja i rizika po zdravlje. Što prije shvatite problem, lakše ćete ga riješiti. Naoružajte se strpljenjem i savjetima stručnjaka. Najbolje je da se promijeni način ishrane cijele porodice. Zaboravite na gazirane sokove, majonez, pohovano meso, grickalice, kremove i slatkiše. Pokrenite sebe i dijete kroz šetnju, penjanje uz stepenice, plivanje ili vožnju bicikla. Zdravija trpeza i više kretanja neće škoditi ni vitkim članovima porodice, a gojaznim će biti veliki korak ka zdravijem životu. Skloni smo da svoju ili djetetovu gojaznost pripišemo genetici, nedostatku vremena za pripremu zdrave hrane, jeftinijoj brzoj hrani, uticaju vršnjačke grupe ili medija. Gojazno dijete je ogledalo roditeljskih navika i kvaliteta porodične trpeze. Što prije se uhvatite ukoštac sa problemom svog gojaznog djeteta, smanjićete mogućnost da oboli od povišenog krvnog pritiska, šećerne bolesti, infarkta, proširenih vena. Mislite na gojaznost od trudnoće, uložite napor da dojite svoju bebu i da joj usadite navike zdrave ishrane. Insistirajte na redovnim obrocima voća, povrća, kuhane hrane uz minimum grickalica i slatkiša.

 

Važnost redovnog mjerenja

Mjerenje tjelesne težine je prvi korak u procjeni stepena uhranjenosti. Već od prvog sistematskog pregleda redovno se mjere težina i dužina (visina), i izračunava se indeks tjelesne mase (BMI) tako što se dijeli izmjerena težina (u kg) sa kvadratom tjelesne visine (u m2). Ovaj indeks je pouzdano mjerilo uhranjenosti. Pri procjeni gojaznosti se koriste tablice prosječnih vrijednosti BMI za pol i uzrast. Pregled se može dopuniti mjerenjem debljine potkožnog masnog tkiva i obima struka. Kod gojaznih osoba bilo kog uzrasta obavezne su biohemijske analize masti u krvi i redovne kontrole krvnog pritiska.