Simptomi, prevencija, liječenje

Autor: M. Štimac

Manifestuje se bolovima u zadnjem dijelu vrata, kao i grčenjem vratnih mišića, bolom u blizini lopatica, ramenima, podlaktici, šaci, čak i prstima, bolovima prilikom okretanja glave, kašljanja i smijanja

U djetinjstvu se kičma sastoji od sedam vratnih, 12 grudnih, pet slabinskih, pet krsno-trtičnih i četiri ili pet repnih pršljenova. Tokom odrastanja broj pršljenova se smanjuje na 26, jer krsno-trtični pršljenovi srastaju u jednu kost, kao i repni pršljenovi, oni nisu međusobno odvojeni kao prvih 26, pa se zato zovu i lažnim pršljenovima. Između prednjeg i zadnjeg dijela pršljena nalazi se kičmeni kanal u kome je kičmena moždina. Između pršljenova se nalaze i međupršljenski otvori, po jedan sa obje strane pršljena, gdje su smješteni kičmeni živci. Svi pršljenovi, osim trtičnih i repnih, međusobno su odvojeni diskovima, sastavljenim od želatinoznog jezgra i fibroznog prstena. Tkivo međupršljenskih diskova sadrži veliku količinu vode, koja se starenjem smanjuje, pa kičma gubi elastičnost i fleksibilnost, želatinozno jezgro slabi i može da se ošteti.

Simptomi

Diskus-hernija najčešće zahvata pršljenove vratnog i slabinskog dela kičme zato što se ti dijelovi najviše pokreću. Uzroci mogu da budu prekomerno opterećivanje kičme, naporan fizički rad, gojaznost, povrede kičme. Simptomi su: bol u leđima koji se spušta ka nozi, bol u zadnjici koji se spušta ka zadnjem dijelu noge, jak bol prilikom naglog pokreta, ustajanja, savijanja i bolovi tokom noći. Diskus-hernija vratnog dijela kičme manifestuje se bolovima u zadnjem dijelu vrata, kao i grčenjem vratnih mišića, bolom u blizini lopatica, ramenima, podlaktici, šaci, čak i prstima, bolovima prilikom okretanja glave, pomjeranja vrata, kašljanja, smijanja, naprezanja.

Prevencija

Za očuvanje pokretljivosti kičme najbolje su vježbe (plivanje, joga i drugo), zdrava ishrana (namirnice bogate antioksidantima), hidriranje organizma (konzumiranje dva litra vode na dan), izbegavanje nezdravih namirnica (rafinirani šećer, brašno i slično), regulisanje telesne težine (debljina opterećuje kičmu), eliminiranje toksina iz organizma, prestanak pušenja, kao i pravilno držanje.

Liječenje

Izbjegavajte nagle pokrete i podizanje tereta. Stalno se konsultujte sa svojim ljekarom, idite na fizikalnu terapiju. Vježbe za ojačanje leđa, uz nadzor fizioterapeuta i po njegovoj preporuci, pomažu da se ojačaju mišići leđa oko kičme. Dok se odmarate, nađite najudobniji položaj, probajte da ležite na tvrdoj podlozi sa dva jastuka srednje veličine, jedan stavite ispod glave, a drugi ispod koljena. Svaka dva ili tri sata se šetajte po ravnom bar deset minuta, hodajući onoliko koliko možete bez bolova. Redovno uzimajte propisanu terapiju.