Zdrave navike pomažu

 

Nivo šećera u krvi mi je već drugi put na gornjoj granici i ljekar mi je rekao da ishranom i prirodnim putem pokušam da oborim ili eventualno zadržim šećer na tom nivou. Da li mi možete pomoći? Rade, 45

 

autor: A. Jakovljević

 

Postoje dva tipa ove bolesti, tip 1 ili insulin-zavisni dijabetes, koji počinje u mlađim godinama života i tip 2, koji je znatno rasprostranjeniji i kod koga pankreas ne može da proizvede dovoljnu količinu insulina potrebnu za pretvaranje šećera u energiju. Neki od uzroka nastanka šećerne bolesti mogu biti nepravilna ishrana, gojaznost, genetika, fizička neaktivnost, razne bolesti, ali sve češće i stres. Simptomi obuhvataju konstantni osjećaj žeđi, pojačano i učestalo mokrenje, zamućen vid, mučninu nerijetko praćenu povraćanjem, gljivične infekcije, malaksalost i umor.

Za sve oboljele i one koji su na granici da obole od dijabetesa, najvažnije pravilo je održavanje normalnog nivoa šećera u krvi. To prije svega podrazumijeva redovno kontrolisanje šećera u krvi, smanjenje tjelesne težine kod gojaznih, redovno vježbanje, dovoljno sna, smanjenje i kontrolu stresa. Prilagođavanje ishrane zdravstvenom problemu obuhvata kontrolisanje porcija hrane, kao i ishranu sa niskim glikemijskim indeksom, što više vlakana i vode, a manje ugljenih hidrata. Zbog povećane potrebe za B vitaminima preporučuje se unos integralnih žitarica, mekinja, heljde, mesa, kao i ribe, mahunarki, crnog i bijelog luka, cimeta, badema, oraha, borovnica, avokada, maslinovog ulja, lanenog sjemena, limuna, zelene salate, karfiola, kelja, tikvica, paradajza, krastavca, paprika, slatkog krompira. Ono što bi trebalo da dijabetičari izbjegavaju jesu so (ograničiti unos soli zbog natrijuma), zasićene i trans masti (slanina, viršle, kobasice, paštete, peciva, margarin, čips), masna mesa i masni mliječni proizvodi, žumance, industrijski proizvodi, proizvodi od bijelog brašna, konzervirano voće i povrće, alkohol, voćni koncentrovani sokovi i sirupi, grožđe, smokve, šljive, lubenica, bombone, džem, pekmez. U borbi protiv dijabetesa jako dobro su se pokazali i čajevi na bazi korijena maslačka i čička, pupoljaka jorgovana i breze, kao i lovorovog lista.

 

Čim je počelo hladnije vrijeme, vratila mi se psorijaza. Jako me svrbi i ljušti mi se koža, najviše oko ušiju i na glavi. Dermatolog mi je prošle zime dijagnostikovao psorijazu. Možete li mi reći da li mogu išta uraditi da umanjim svrab i perutanje, kao i da spriječim da mi se tegobe ponovo javljaju?

Sara, 21

 

Psorijaza je hronična nezarazna kožna bolest, koja se manifestuje pojavom jasno ograničenih crvenih pečata. Vremenom se oni prekrivaju srebrno-bijelim naslagama (ljuspama), koža je izuzetno suha i veoma svrbi. Svi ovi simptomi dodatno se pogoršavaju zimi. Može da zahvati cijelo tijelo, ali najčešće zahvaćena područja su laktovi, koljena, glava, uši, ruke, noge, leđa. Tačan uzrok nastanka nije poznat, ali hronični stres uslijed pada imuniteta smatra se jednim od najčešćih okidača. Ostali uzroci nastanka psorijaze mogu biti genetika, loša ishrana, određeni lijekovi, cigarete i alkohol, kao i povrede i infekcije na koži.

Uz pravilnu ishranu, jačanje imuniteta, manje stresa, održavanje higijene i redovnu njegu, moguće je veoma uspješno preduprijediti i kontrolisati psorijazu. Veoma blagotvorno djeluje izlaganje suncu i UV zracima, kao i kupanje u morskoj vodi. Ali i kupanje u zagrijanoj kupki, kojoj je dodata morska so, veoma prija oboljelima od psorijaze, no u tome treba biti umjeren, jer topla voda može pojačati svrab. Održavanje vlažnosti kože može ublažiti postojeće simptome, pa se preporučuje redovno hidriranje kože kremama, mastima i uljima sa dodatkom vitamina D3, uree, ulja žutog noćurka, avokada, sladića, aloje, vazelina, maslinovog i ulja jagorčevine. Obloge sa jabukovim sirćetom takođe ublažavaju simptome, pa ih je potrebno držati oko pola sata na oboljelom mjestu. Potrebno je povećati unos tečnosti, a ishrana bi trebalo da bude utemeljena na 50% sirove hrane, sa dosta voća i povrća, mahunarki, orašastih plodova, integralnih žitarica, soje, lanenog sjemena, susama, bundeve, mrkve, lososa i skuše. Iz upotrebe je potrebno izbaciti ili smanjiti unos prerađene hrane, šećera, bijelog brašna, citrusnog voća, životinjskih proteina i masti (mlijeko, sir, jaja, puter, meso).

 

Ja'Whaun Bentley Jersey