Tipovi joga vežbi

autor: D. Mihajlović

Joga se afirmiše kao životna filozofija iz koje proizilazi životni stil, kao kulturološki fenomen, metod samorazvoja, pomoćna zdravstvena metoda, kao praksa koja pojedincu pomaže da dovede u sklad svoje želje i mogućnosti

Joga – to je riječ za vrstu vježbanja koju je svako bar jednom u životu čuo, međutim, mnogi o njoj znaju veoma malo. Poznato je da se za veliki broj zdravstvenih problema preporučuje joga kao odlično sredstvo za poboljšanje funkcija organizma i borbu protiv stresa i anksioznosti – bolesti današnjice. O dobrobitima joge su napisane brojne knjige i desetine hiljada radova potkrepljenih istraživanjima i studijama, koja između ostalog pokazuju da je joga blagotvorna tehnika vježbanja i da je treba uvrstiti u svakodnevni život radi očuvanja i poboljšanja fizičkog i psihičkog zdravlja.

Joga je drevna metoda samorazvoja porijeklom iz Indije.  Znanja o joga metodu, koja se nalaze u Vedama, Upanišadama i drugim izvornim spisima uobličio je i sistematizovao “otac moderne joge” Patanđali u legendarnom spisu Joga sutre. Inače, riječ joga potiče iz sanskrita i znači sjedinjenje. Joga je istovremeno i cilj i put do tog cilja. Poznati indijski jogi Shri Aurobindo je rekao “Čitav život je joga”.

Asane, Pranajama, Mudre

Fizički dio joge sastoji se iz asana – vježbi i položaja koji razvijaju tijelo i pranajama – vježbi disanja.

Svaka asana ima svoj naziv na sanskritu koji nije lako zapamtiti (bharadvajasana – to je na našem jeziku uvrtanje, ili  dhanurasana – čamac… ). Ipak, kada se prevedu, imena asana su nam u suštini dobro poznati: lotos, mačka, pas koji gleda dole, kobra, svijeća, itd…

Drugi stub u temelju joge je pranajama – način disanja koji ima za cilj kontrolu uma.

Ako ste se ikada pitali zašto oni koji vježbaju jogu drže prste na određeni način, evo odgovora. To se zove mudra i ona je sastavni element vježbanja joge, a u prevodu sa sanskrita  znači „pečat“ ili „znak“. Jedna od najpoznatijih mudri je anjali mudra – sklopljene šake na grudima ili molitveni položaj, kao znak tradicionalnog pozdravljanja u Indiji.

  1. Kraljevska joga ili Radža (Raja yoga)

    Zove se još i klasična joga, koju je čuveni ljekar i jogi Patanđali opisao kao beskompromisni moralni put, uz vježbanje položaja (asana), disanja, koncentracije i meditacije, a radi postizanja konačnog oslobođenja.

  2. Hata joga (Hatha yoga)

    Proizašla je direktno i dio je Radža joge. Samo ime proizilazi iz dvije riječi HA – sunce i TA – mjesec i to ime ukazuje na balans “toplog” i “hladnog”, simpatičnog i parasimpatičnog nervnog sistema, odnosno na balans mirovanja i pokreta.

  3. Ajengar joga (Iyengar yoga)

    Ajengar joga je proizašla iz Hata joge i njena je odlika da se koriste razna pomagala (kaiševi, blokovi, ćebad) kako bi se početnicima ili slabima, omogućilo da lakše ulaze i drže položaje dok ne steknu dovoljno snage da se tih pomagala oslobode.

  4. Đnana joga (Jnana yoga)

    U njoj se razlučivanjem istine od neistine pokušava doseći svrha postojanja. Njeni predstavnici su veliki svetac XX veka Ramana Maharši, filozof Đidu Krišnamurti, i drugi.

  5. Karma joga

    Ovu vrstu joge nećete naći u nekom joga centru, jer se ne praktikuje u sali. To je joga koja se primjenjuje stalno i svugdje, to je joga djelovanja.

  6. Bakti joga

    To je joga posvećenja Bogu i prepoznavanje njega u svemu oko nas. Ova se predanost primjenjuje meditacijom, pjevanjem duhovnih pjesama i mantri, a sljedbenici ove joge teže živjeti što više principom srca, a ne uma.

  7. Aštanga/Vinjasa joga (Ashtanga/Vinyasa)

    Ovo je najzahtjevnija među jogama. Funkcioniše po principu izdržljivosti tj. snage, jer se vježba ubrzanim tempom i vezanim vježbama (položajima).

  8. Bikram joga

    Ova joga se zove “vrela joga” jer se radi u zagrijanoj prostoriji do 40 stepeni. Vježbanje u tako zagrijjanim prostorijama izaziva jako znojenje, pa se vjeruje da ona oslobađa tijelo od otrova i čini ga fleksibilnim.

  9. Šavananda joga

    je zapravo 12 položaja Hata joge i ovdje je fokus na zdravlju i dobrobiti. Ova joga se temelji na 5 principa: pravilno disanje, vježbanje i opuštanje, zdrava ishrana, pozitivno mišljenje.

  10. Tantra joga

    je spoj više joga koji se na Zapadu vezuje za seksualne ritual.

 

Kako vežbati  jogu

Odjeća treba da bude komotna i udobna, da omogući lako pokretanje tijela.  Najbolje je ne jesti  3 do 4 sata prije početka joga časa, jer vježbanje može da bude neugodno.

U jogi nema takmičenja sa drugima ni sa samim sobom. Fokusirajte se na sebe i jednostavno budite svjesni svojih trenutnih mogućnosti.  Ako zbog fizičkog ograničenja (npr. povrede ili ukočenosti) ne možete da izvedete određenu asanu, izostavite je. Za sve je potrebno vreme. 
U skladu sa godinama i zdravstvenim stanjem svi ljudi mogu da vježbaju jogu. Budite svjesni svoga tijela i usmjerite pažnju na predjel tijela gdje osjećate napetost ili neprijatnost. Vaše disanje će vam omogućiti da se tijelo opusti i da održite um fokusiranim.

 

Lebdeća joga
Lebdeća joga – koja se još naziva i antigravitaciona i vazdušna joga – je u velikom usponu jer kombinuje joga položaje (asane), regenerativne poze, razne vježbe koje jačaju tijelo i uvećavaju fleksibilnost, fitnes i akrobatiku. Obrnuti položaji u lebdećoj jogi oslobađaju kičmene pršljenove tako da imamo sve dobrobiti tih položaja a bez njihovih negativnih strana. Te se vježbe i položaji izvode u „ležaljkama“ od specijalnog poluistezljivog materijala. Opuštanja u tim „maramama“ je izuzetno prijatno a osjećaju potpune opuštenosti posebno doprinosi lagano ljuljanje.

 

Joga životni stil

U modernoj jogi, posebno na Zapadu, težište se stavlja na praksu, koja može biti više tjelesno, ili meditativno usmjerena, a manje na samu filozofiju. Upućujući na pozitivni uticaj vježbanja, joga se posmatra kao doprinos ličnom razvoju, u velikoj mjeri nezavisno od religioznih, ili ideoloških pogleda praktikanta. Joga se afirmiše kao životna filozofija iz koje proizilazi životni stil, kao kulturološki fenomen, metod samorazvoja, pomoćna zdravstvena metoda, kao praksa koja pojedincu pomaže da dovode u sklad svoje želje i mogućnosti.

Danas su joga tehnike važne u zdravstvenoj preventivi, kao i rehabilitaciji. Prisutne su u psihoterapeutskim metodama, kao vid relaksacionih vježbi, kao nezavisni terapeutski metod. Koriste se i kao sredstvo za postizanje vrhunskih rezultata u sportu i umjetnosti. Značaj praktikovanja joge sve više se ogleda i u rezultatima koji se postižu u radu sa djecom sa posebnim potrebama i osobama trećeg doba.

Poslednjih dvadeset godina joga je postala veoma popularna tako da postoji veliki broj joga centara i grupa različitih stilova joge i u našoj zemlji.