Da li vaše telo vapi za njim?

Autor: Mr ph J. Nešović

Naše tijelo reaguje na sve nedostatke, pa je zbog toga jako važno obratiti pažnju na prve simptome i znake zdravstvenih problema. Usljed nepravilne ishrane i stresnog načina života, veoma često organizam pati od nedostatka cinka.

Zahvaljujući činjenici da čini važan dio preko 300 enzima, cink ima široki dijapazon uloga u organizmu. Neophodan je u procesu rasta i razvoja, imunološkom odgovoru, neurološkoj funkciji, reprodukciji. Bez cinka nema sinteze proteina i  genetskog materijala (DNK), diobe ćelija, stvaranja kostiju, integriteta kože, kose i noktiju.  Zanimljivo je da je cink važan i za čulo ukusa  budući da čini dio proteina čiji je zadatak raspoznavanje ukusa.

Cink utiče na stvaranje i aktivaciju T-limfocita, bijelih krvnih zrnaca važnih u borbi protiv infekcija, pa se nedovoljan unos cinka negativno odražava na broj i funkciju T – limfocita, a samim tim i na imunitet.

Simptomi nedostatka cinka

Najčešći simptomi deficita cinka u organizmu su:

  • slabljenje imuniteta
  • pojačana nervna napetost
  • hronični umor
  • otežano zarastanje rana
  • kožne promjene
  • noćno sljepilo
  • poremećaj ukusa
  • dugotrajna dijareja
  • zakašnjeli razvoj
  • smanjen apetit
  • gubitak čula ukusa i mirisa
  • mentalna letargija
  • pojačana sklonost ka infekcijama
  • opadanje kose
  • smanjenje broja spermatozoida (a time i plodnosti)
  • smanjenje seksualnog nagona
  • suha i gruba koža
  • krhkost i bijele mrlje na noktima
  • smanjenje tjelesne težine
  • Balansirana ishrana kao osnov redovnog unosa cinka

Smatra se da se raznovrsnom ishranom može osigurati dovoljna dnevna količina cinka. Najbolji prirodni izvori cinka su: meso (govedina, puretina i iznutrice), riba i plodovi mora (školjke, rakovi i tuna).  Značajni izvori cinka su mlijeko i mliječni proizvodi, jaja i žitarice cijelog zrna. Preporučuju se i biljni izvori cinka: orašasti plodovi, grašak, boranija, soja i sojin tofu sir, pivski kvasac, pšenične klice, bundevine i druge sjemenke.