BEZGLUTENSKA ISHRANA

Kako pobijediti intoleranciju

 

Svaka bolest pored medikamentske terapije zahtijeva pravilnu ishranu, pa tako i pojava intolerancije na gluten.

 

Autor: Mr ph L. Mujović

 

Sigurno ste u marketima imali priliku da na nekim proizvodima pročitate natpis: ne sadrži gluten, i zapitali se zbog čega je bitno da li ga u nekoj namirnici ima ili nema. U ovom članku ćemo ukratko pisati o svojstvima glutena i bezglutenskoj ishrani.

 

Neželjeni efekti

Gluten je protein koji se nalazi u žitaricama kao što su ječam, raž i pšenica. Zbog svoje ljepljive teksture on pomaže u održavanju oblika i podizanju tijesta. Ovo je teško svarljiv protein, te prehrana koja njim obiluje opterećuje probavni sistem što dovodi do pojave alergija, pogoduje razvoju bakterije Candida albicans, želudačnih tegoba, problema u varenju, malaksalosti, glavobolje i nekih dermatoloških problema.

 

Intolerancija na gluten

Intolerantnost na gluten nije jednostavno prepoznati, ali ukoliko imate neki od navedenih simptoma, dijagnoza se vrlo lako ustanovi analizom krvi. Intolerancija na gluten se liječi jednom metodom – potpunim eliminisanjem iz ishrane namirnica koje ga sadrže.

Disciplinovano i striktno pridržavanje pravila bezglutenske ishrane jedini je put ka poboljšanju opšteg stanja organizma, a o tome koliko je ona djelotvorna govori činjenica da je ljekari prepisuju i pacijentima oboljelim od autoimunih bolesti. Svaka promjena, a naročito promjena u ishrani, nije nešto jednostavno, zato je upoznavanje sa osnovnim činjenicama veoma bitno. Osobe koje su na bezglutenskom režimu ishrane moraju poštovati nekoliko osnovnih načela.

 

Kućna ishrana

Tjestenine i hljeb moraju se pripremati sa žitaricama koje ne sadrže gluten. Stvaranje ove navike može zvučati teško, ali začudićete se kolika je svijest o glutenu danas prisutna. Svaki kutak zdrave hrane nudi mnogobrojne namirnice bez glutena, što olakšava svakodnevnu rutinu. Kukuruzno, heljdino, kokosovo i rižino brašno su najpristupačnija brašna koja ne sadrže gluten. Takođe, na internetu se nalaze mnogobrojni recepti za pripremu bezglutenskog tijesta koji ne oduzimaju previše vremena.

 

Dozvoljene i nedozvoljene namirnice

Namirnice koje je dozvoljeno koristiti u ovom režimu ishrane su: sve voće i povrće, mliječni proizvodi, orašasti plodovi, jaja, sokovi, meso i riba.

Namirnice koje se moraju izbjegavati u ovom režimu ishrane su: industrijska tjestenina, svi proizvodi koji sadrže žitarice poput ječma, raži, ovsa, pšenice, kamuta i spelte, soja, kečap i razni sosevi i začini.

Prehrambena industrija jasno obilježava proizvode koji ne sadrže gluten, tako da ne morate da pravite velika odstupanja od omiljenih ukusa. Sve što je potrebno jeste da pažljivo birate namirnice.

Ukoliko sumnjate da ste ipak intolerantni na gluten, utemeljite ishranu na ovim načelima mjesec dana i testirajte svoj organizam. Gubitak neželjenih kilograma često se javlja kao pozitivan prateći efekat uz ovaj režim ishrane.